مجله

آموزش نصب مخزن آب در پشت بام در ۱۰ مرحله

نصب مخزن آب در پشت بام

امروزه ذخیره آب و نصب مخزن در ساختمان‌ها به دلیل قطعی مکرر آب در فصول مختلف، امری ضروری به شمار می‌رود. معمولا در طبقات بالایی ساختمان فشار آب بسیار کم بوده که دلیل آن ممکن است به لوله کشی شهری، کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی و استفاده از لوله‌هایی با قطر کم ربط داشته باشد. یکی از نقاط مناسب برای نصب مخزن آب پشت بام است. معمولا مخازن باید در ارتفاعی بالا قرار گیرند. در ساختمان‌ها و منازل هم معمولا این مخزن‌ها در بالاترین نقطه یعنی پشت بام نصب می‌شوند.

نصب مخزن آب در ارتفاع موجب افزایش فشار آب ساختمان می شود و هرچه که مخزن آب در ارتفاع بالاتری از ساختمان قرار گیرد، فشار آب ساختمان نیز افزایش پیدا می‌کند. نصب اصولی و صحیح مخازن بر روی پشت بام اهمیت بسیار زیادی داشته و در صورت نصب نادرست، ممکن است که خطرات و عواقب زیادی را برای افراد به دنبال داشته باشد. در این مقاله در دماوند پلیمر قصد داریم تا نصب صحیح مخزن آب در پشت بام را در ۱۰ مرحله به شما توضیح دهیم.

نصب اصولی و درست مخزن آب در پشت بام در ۱۰ مرحله

در مقاله راهنمای نصب مخزن آب مراحل نصب مخزن آب برروی سطح زمین را بررسی کردیم. در ادامه مراحل نصب اصولی تانکر بر زوی پشت بام را توضیح می دهیم. برای نصب تانکر در پشت بام به ده مرحله زیر توجه داشته باشید.

  1. محل نصب منبع آب در پشت بام باید از ارتفاع و استحکام کافی برخوردار باشد. معمولا مخازن پلی‌اتیلنی را در پشت بام بر روی ستون نصب می‌کنند. پس اولین و‌ مهم‌ترین مرحله، پیدا کردن نقطه مناسب برای نصب مخزن است.
  2. دومین مرحله این است که محل نصب مخزن باید سرپوشیده و به دور از باد و باران باشد. برای این کار می‌توانید از سایه بان‌های فلزی استفاده کنید.
  3. معمولا علاوه بر پشت بام، مخزن آب در همکف یا موتورخانه هم نصب می‌شود. اما اگر فشار بالای آب برایتان مهم است، پیشنهاد می‌شود که مخازن در بالاترین ارتفاع ممکن نصب شود.
  4. اگر بدون پمپ قصد نصب کردن مخزن آب در پشت بام را دارید، بهتر است که از مخزن‌های پروپیلن استفاده کنید. این مخازن بدون پمپ هم عملکرد بسیار عالی دارند و نیازی به فضای سرپوشیده هم ندارند. البته ما در مقاله طریقه نصب مخزن آب در پشت بام بدون نیاز به پمپ به صورت کامل این موارد را بررسی کرده ایم.
  5. برای نصب تانکر در پشت بام به یک پایه بسیار مستحکم و قوی نیاز دارید. از آنجایی که مخزن‌ها می‌توانند به ایزوگام یا بافت پشت بام صدمه بزنند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب به پشت بام و همچنین مهار بهتر مخزن، بهتر است که روی یک پایه قرار گیرد.
  6. پس از نصب پایه بر روی پشت بام، حال لازم است که اتصالات مخزن را وصل کنید. لوله‌های مخزن دو نوع هستند، لوله‌های ورودی و لوله‌های خروجی. لوله‌های ورودی به تانکر متصل شده و لوله‌های خروجی هم باید به لوله‌های ساختمان متصل شوند.
  7. نحوه اتصال لوله‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. لوله ورودی از طریق یک سه راهی آب به لوله اصلی متصل می‌شود. زمانی که آب ساختمان از طریق لوله کشی به مخزن آب در پشت بام می‌رسد، این آب باید به وسیله یک دستگاه والو کاملا کنترل و هدایت شود.
  8. همانطور که در مرحله قبل هم گفتیم، نصب والو اهمیت بسیار زیادی دارد. این وسیله کنترلی در قسمت ورودی آب ساختمان نصب شده و هنگامی که آب شهری قطع می‌شود، آب به هیچ عنوان سرریز نمی‌کند یا وارد محیط اطراف نمی‌شود. پس وسیله والو یک وسیله کنترل کننده در مخزن بوده که نصب آن اهمیت زیادی دارد. با این حال برخی مواقع ممکن است در خروج آب از مخزن پشت بام مشکلاتی به وجود بیاید؛ ما در مقاله علت اصلی خالی نشدن آب مخزن پشت بام این مورد را به صورت کامل بررسی کرده ایم.
  9. پس از نصب والو باید توجه کنید که این وسیله را در مکان صحیح قرار دهید. بهتر است که نقشه کشی لوله‌هاق ساختمان به گونه‌ای باشد که در قسمت ورودی هر طبقه یک دستگاه والو برای کنترل بیشتر نصب شود.
  10. اگر شیر یک طرفه در مخزن خراب شده باشد و از طرفی هم هیچ شیر کنترل کننده‌ی دیگری در مسیر لوله‌ کشی ساختمان وجود نداشته باشد، آب به پشت کنتور خواهد رسید و از خانه خارج می‌شود. اهمیت شیر یکطرفه و دستگاه والو در اینجا مشخص می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از وقوع این حوادث لازم است که نصب شیر یکطرفه را جدی بگیرید.

نصب منبع آب در پشت بام

مزایای نصب منبع آب در پشت بام

در بالا در خصوص آموزش نصب مخزن آب در پشت بام طی ده مرحله را به شما توضیح دادیم. حال می‌خواهیم که مزایای نصب تانکر در پشت بام را به اختصار بگوییم.

  • کاهش هزینه‌های مصرفی ساختمان

با نصب مخازن در پشت بام و بالاترین نقطه ساختمان، در همه ساعات روز فشار آب بالا بوده و‌ دیگر نیاز به خریدن پمپ نیست. بنابراین با نصب یک مخزن در پشت بام و بدون هزینه دیگری همچون هزینه برق و خرید پمپ، آب مصرفی ساختمان خود را در هر ساعاتی از شبانه روز می‌توانید تامین کنید. با این حال در مقاله مخزن آب برای آپارتمان می توانید بهترین مخزن هایی که مناسب آپارتمان هستند را پیدا کنید.

  • کاهش سر و صدا در ساختمان

خریدن پمپ علاوه بر هزینه زیادی که دارد، سر و صدای زیادی را نیز در ساختمان ایجاد می‌کند. با نصب منبع در پشت بام از هرگونه سر و صدای اضافی جلوگیری خواهد شد. به نظر شما بهترین مخزن برای ساختمان 4 طبقه چیست؟ مخازن در حجم و ابعاد مختلف تهیه و تولید می شوند، مثلا  مخزن 2500 لیتری عمودی دارید یا مخزن 250 لیتری مکعبی هر دو هستند، اما کدام یک برای ساختمان مناسب تر هستند؟

  • زیباتر شدن ساختمان

با نصب مخازن آب در پشت بام دیگر از حیاط یا پارکینگ خود برای نصب مخزن استفاده نمی‌کنید و همین امر موجب شده تا ساختمانتان مرتب‌تر به نظر برسد و فضای اضافی اشغال نشود.

  • عدم نیاز به برق

یکی از بزرگترین معایب استفاده از پمپ این است که در صورت قطعی برق، پمپ‌ها هم از کار می‌افتند. در صورت قطعی برق فشار آب به حداقل می‌رسد و مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد. با نصب مخزن آب در پشت بام دیگر نگران قطعی برق نباشید. در صورت قطع شدن برق هم این مخازن مانند قبل به کار خود ادامه می‌دهند و در هر صورت به آب دسترسی خواهید داشت.

نکات مهم در هنگام نصب مخزن آب در پشت بام

برای نصب منبع آب در پشت بام توجه کنید که درب مخزن حتما بسته باشد. باز بودن درب مخزن موجب شده تا آلودگی و حشرات وارد آن شوند و در نتیجه آب آلوده به مصرف شما برسد. بر روی مخزن آب هیچ گونه وسایلی چه سبک و چه سنگین قرار ندهید. این کار موجب کاهش عملکرد مخزن شما می‌شود.

مخزن‌ پلاستیکی و پلی‌اتیلنی در صورت نداشتن محافظ،مقاومت بالایی ندارند. بنابراین از برخورد اجسام تیز و برنده به آن‌ جلوگیری کنید. پاکسازی مخازن آب را جدی بگیرید. اگر به صورت دوره‌ای مخزن را سرویس نکنید، ممکن است که روی آب جلبک یا باکتری قرار گیرد و آب بو و طعم نامطبوعی دهد.

بهتر است که روی مخزن آب، سوپاپ هوا نصب کنید. با این کار از ترکیدگی مخزن جلوگیری کرده و مخزن نیازی به هوابندی ندارد. اگر مخزن را در مکانی نصب می‌کنید که در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد، از مخزن‌های پلاستیکی چند لایه استفاده کنید. تا جای ممکن از سایه‌بان یا مکان سرپوشیده برای نصب مخزن استفاده نمایید.

شیر یکطرفه و شناور باید حتما در بخش بالایی مخزن نصب شود. اتصالاتی که در مخزن صورت می‌گیرد باید از نوع نرم باشد تا از نشت آب جلوگیری کند و همچنین به مخزن آسیب نرساند. برای جلوگیری از آسیب به ایزوگام و‌ کف پشت بام بهتر است که از یک پایه مناسب برای مخزن استفاده شود.

اگر فشار آب در منطقه شما بسیار پایین بوده و مجبور به استفاده از پمپ شدید، لازم است که از دستگاه لرزه گیر استفاده کنید. لرزش زیاد پمپ به اتصالات و ساکنین ساختمان صدمه وارد می‌کند.

سخن‌پایانی

در این مقاله در خصوص آموزش نصب مخزن آب در پشت بام صحبت کردیم. تمامی این ده مرحله برای نصب مخزن باید رعایت شود تا مخزن پلاستیکی مورد نظر عملکرد مناسبی را داشته باشد. نصب منبع آب در پشت بام مزایای زیادی همچون زیبایی ساختمان، عدم نیاز به برق، کاهش سر و صدای ناشی از پمپ و کاهش هزینه‌های مصرفی ساختمان را به همراه دارد. بنابراین بهتر است که منبع آب در  بالاترین نقطه ساختمان یعنی پشت بام نصب شود. اگرهم قصد خرید مخزن آب دارید، توصیه ما خرید مخزن از فروشگاه دماوند پلیمر است.

شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی و وان پلی اتیلن و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست