مجله

معرفی بهترین انواع فیتینگ و اتصالات و شناور مخزن پلی اتیلن + روش نصب

انواع فیتینگ و اتصالات مخزن پلی اتیلن

نگهداری، ذخیره‌سازی و حمل آب و سیالاتی که با پلی اتیلن سازگار هستند از جمله کاربردهای مخزن پلی اتیلن محسوب می‌شود. از این مخزن‌ها در صنایع ساختمانی، کشاورزی و شیمیایی و همینطور برای ذخیره سازی، حمل و نقل و بسته بندی انواع مواد شیمیایی، آفت کش و اسیدی استفاده می‌شود.  درباره این مخازن در مقاله‌های متعدد دماوند پلیمر بسیار گفته‌ایم و می‌توانید از قسمت وبلاگ دماوند پلیمر به این مقالات دسترسی پیدا کنید؛ امروز می‌خواهیم بگوییم که هر یک از این مخزن‌ها با توجه به جنس خود به چه اتصالاتی نیاز دارند؟ انواع متفاوتی از این اتصالات با جنس‌های مختلف وجود دارد که نصب آنها بخشی از نصب مخازن پلی اتیلنی محسوب می‌شود. در این مطلب از دماوند پلیمر همراه ما باشید تا بهترین انواع فیتینگ و اتصالات و شناور مخزن پلی اتیلن را معرفی کنیم.

آشنایی با انواع اتصالات مخزن پلی اتیلن

برای استفاده و نصب منبع آب باید از تجهیزاتی به نام اتصالات مخازن استفاده کنید. این روزها مخزن‌های آب از جنس‌های مختلفی مانند فلز و پلی اتیلن تولید می‌شوند اما سوراخکاری و نصب فیتینگ و اتصالات روی منابع پلی اتیلن راحت‌تر از فلز صورت می‌گیرد. استفاده بهتر از مخازن و افزایش طول عمر آن تنها از طریق آشنایی با فیتینگ و اتصالات مخزن آب امکان‌پذیر است. شناور، شیرهای ورودی و خروجی، فیتینگ‌ها از نوع پلاستیکی، برنجی و.. بخشی از این اتصالات هستند. مخزن‌های آب باتوجه‌ به جنس سازنده خود به اتصالات اصلی نیاز پیدا می‌کنند. همین طبقه‌بندی اتصالات در انواع مختلف باعث می‌شود نحوه نصب انواع فیتینگ و اتصالات و شناور مخزن پلی ‌اتیلن نیز متفاوت باشد. برای اطلاع از نحوه نصب مخزن پلی اتیلن می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

  • شیرهای تخلیه آب

بعضی مشتریان برای تخلیه آب یا مایع ذخیره شده در مخازن و وان‌ها به نصب شیر تخلیه نیاز دارند. شیرهای پلاستیکی، فلزی، گاز و شیرفلکه از جمله پرکاربردترین شیرها هستند که می‌توانید به‌راحتی روی مخزن و وان نصب کنید.

بهترین انواع فیتینگ

  • فیلتر پیش‌تصفیه

فیلترهای پیش‌تصفیه یا هوزینگ یکی دیگر از تجهیزاتی هستند که کنار مخزن و پمپ آب استفاده می‌شود. این فیلترها، رسوبات و ذرات معلقی که درون آب وجود دارند را جمع‌آوری می‌کنند و شما می‌توانید این قطعه را به‌صورت تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای به کار بگیرید. با استفاده از هوزینگ علاوه بر جلوگیری از ورود آلودگی‌ها، دیگر تجهیزات آبرسانی از جمله منبع تحت‌فشار، پمپ و سایر تجهیزات ماندگاری بیش‌تری خواهند داشت و دیرتر نیاز به سرویس پیدا می‌کنند.

  • پمپ آب

در هر سیستمی پمپ‌های آب برای انتقال آب مصرفی به کار برده می‌شوند. بنابراین پمپ آب باید حجم آبدهی متناسب با مقدار مصرف را تامین کرده و فشار کافی برای رساندن آب به محل مصرف را داشته باشد. این پمپ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که بهتر است برای خرید آن از یک متخصص کمک بگیرید.

بهترین انواع اتصالات منبع آب

  • صافی

یکی از تجهیزاتی که رسوبات و آلودگی‌های آب مورد استفاده را جدا می‌کند صافی‌ها هستند. صافی که به دستگاه تصفیه آب نیز معروف است به شکل یک فیلتر تک‌مرحله‌ای و حاوی یک فیلتر الیافی قبل از مخزن آب نصب می‌شود. همچنین نصب صافی‌ها بعد از مخزن و قبل پمپ به شکل دومرحله‌ای و حاوی یک فیلتر الیافی و کربنی صورت می‌گیرد. علاوه بر جلوگیری از ورود آلودگی، صافی‌ها در جلوگیری از ایجاد رسوب در تجهیزات سیستم‌های آبرسانی مانند پمپ‌ها نیز نقش دارند.

 بهترین انواع شناور مخزن پلی اتیلن

  • شیر قطع و وصل

این شیرها نوعی از اتصالاتی هستند که در قطع و وصل کردن آب خروجی از مخزن نقش دارند. شما باید پیش از صافی و لرزه‌گیر و درست بعد از خروجی مخزن، شیر قطع و وصل را نصب کنید.

شیر قطع و وصل

  • لرزه‌گیرها

حرکت بعضی دستگاه‌ها در زیر زمین یا موتورخانه روی سیالات موثر است. برای مثال در اثر حرکات پمپ‌ها، کمپرسورها و …، لرزش و ارتعاش به وجود می‌آید. این لرزش به لوله‌ها و از آن جا به بخش‌های دیگر انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل لازم است که جلوی این لرزش را بگیرید و برای این کار، اتصال لرزه‌گیر الزامی است.

لرزه‌گیر

لرزه‌گیرها در سه نوع آکاردئونی، فلزی و لاستیکی‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

آکاردئونی: جلوگیری از لرزش و ارتعاش‌ها از نوع زاویه‌ای، محوری و جانبی روی خط لوله

فلزی و خرطومی: تحمل لرزه، ارتعاشات، دما و فشار و جلوگیری از ایجاد خسارت و آسیب به لوله

لاستیکی: کنترل ارتعاشات و جذب ارتعاشات دمایی از جمله منبسط و منقبض شدن در خطوط لوله

  • فلنج

قطعاتی فولادی که برای برقراری اتصالات استفاده می‌شوند. از طریق فلنج‌ها می‌توانید لوله را با اقلام دیگری از جمله لرزه‌گیر، شیرآلات و … وصل کنید. برای اتصال لوله و تجهیزات دیگر، روش‌های گوناگونی پیشنهاد می‌شود که اتصالات فلنجی یکی از این موارد است. یکی از مزیت‌های این روش، سهولت در جداکردن آن است. به‌گونه‌ای که با باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها می‌توانید این کار را انجام دهید. اما در صورت جوش‌دادن لوله با تجهیزات مورد نظر باید از برش‌کاری برای جداسازی آن‌ها استفاده کنید.

فلنج

  • شناور مخزن آب

شیری که در تانکر یا مخازن ذخیره‌سازی آب نصب می‌شود تا از وارد شدن بیش از حد آب به درون مخزن کولر یا دیگر دستگاه‌ها جلوگیری کند، شناور مخزن آب نامیده می‌شود. در حقیقت شناور مخزن پلی اتیلن نوعی مکانیزم یا ماشینی است که برای پر کردن منابع آب استفاده می‌شود و از سرریز یا برگشت جریان، جلوگیری می‌کند. برای عملکرد درست این فلوترها، نصب صحیح آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

شناور مخزن آب

از ویژگی‌های شناور مخزن پلی‌ اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سطح مایعات با مقاومتی متغیر، کنترل می‌شود.

تنظیم دستگاه بر اساس مقاومت مایع با به‌کارگیری پیچ قابل‌تنظیم، امکان‌پذیر است.

با استفاده از پیج قابل‌تنظیم، زمان قطع و وصل رله بین 1 تا 10 ثانیه تنظیم می‌شود.

4 عدد چراغ LED برای نمایش وجود برق شبکه، وصل بودن رله و نمایش حد بالا و پایین وجود دارد.

به‌سادگی می‌توان شناور مخزن آب را روی ریل و سطوح دیگر نصب کرد.

از پیچ‌گوشتی مخصوص استفاده می‌شود تا افراد دیگر نتوانند در تنظیم آن دخالت داشته باشند.

سنسورهایی استاندارد و ویژه در شناور مخزن پلی اتیلن وجود دارد.

انواع شناور مخزن پلی اتیلن

شناور یکی از اجزایی است که برای تعیین میزان و ارتفاع آب درون مخزن به آن نیاز دارید. دو نوع شناور برقی و مکانیکی وجود دارند که در سایزهای مختلفی تولید شده‌اند. نصب آسان، نیاز به پرداخت هزینه کم‌تر و عدم نیاز به برق باعث شده بیش‌تر مشتریان به دنبال شناورهای مکانیکی باشند.

  • شناور مکانیکی مخزن آب

با افزایش میزان آب موجود در مخزن، سطح آب بالا می‌آید. خالی و سبک بودن شناور مکانیکی نیز باعث می‌شود این قطعه همراه با سطح آب، حرکت کند. در آخر، شناور مخزن آب نیز شیر ورودی آب را می‌بندد. سپس در صورت استفاده از آب مخزن و پایین آمدن سطح آن، شناور نیز به سمت پایین حرکت کرده و شیر ورودی باز می‌شود. شما می‌توانید شناور مکانیکی را ته چاه و مخزن آب یا در قسمت بالایی آن قرار دهید.

  • شناور برقی مخزن آب

نوع برقی نیز یکی دیگر از شناورهای منبع آب است که مانند نوع مکانیکی، وظیفه کنترل‌کردن میزان و سطح آب را در مخزن دارد. بالا و پایین‌رفتن سطح آب باعث قطع و وصل‌شدن مدار کاری پمپ آب می‌شود. این نوع شناورها، دقت عمل بالایی دارند و غیرفعال‌شدن پمپ باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. همچنین شناور برقی، پمپ را فعال و از پر شدن مخزن جلوگیری می‌کند.

شناور مخزن آب از نوع برقی، یک رله الکترونیکی است که برای مایعات رسانای برق مانند آب استفاده می‌شود. این قطعه، کلیدی درون یک محفظه ضد آب دارد که با شناور شدن روی آب، سطح سیالات را اندازه‌گیری می‌کند. این شناورهای برقی در دستگاه‌های تصفیه نیز قابل‌استفاده هستند.

طریقه نصب شناور مخزن آب

عملکرد نادرست شناورها باعث می‌شود آب از لوله سرریز مخزن بچکد یا جاری شود. زیرا این قطعه در کنترل سطح مخزن آب نقش دارد. اما نصب شناور مخزن آب چه مراحلی دارد؟ در ادامه مراحل نصب شناور مخزن آب را توضیح می دهیم تا با استفاده از آن نصب را به‌درستی انجام دهید. البته صحیح بودن روش نصب این قطعه، الزامی است. زیرا نادرست بودن روش نصب شناور مخزن آب باعث می‌شود مشکلاتی را به وجود آورده و دستگاه به‌درستی کار نکند.

  • اولین مرحله؛ قطع‌کردن آب

پیش از شروع نصب شناور باید آب را قطع کنید.

  • دومین مرحله؛ باز کردن لوله تغذیه

در این مرحله به دستکش‌های محافظ، زانو بند، عینک و ماسک گرد و غبار نیاز است. زیرا عایق فایبرگلاس قادر به تحریک سیستم تنفسی شما است. یادتان باشد که تاحدامکان آسیبی به عایق وارد نشود. اکنون با استفاده از آچارهای قابل‌تنظیم، اتصالات نصب شده لوله تغذیه را باز کنید.

  • سومین مرحله؛ جداسازی لوله تغذیه

در مرحله سوم روش نصب شناور مخزن آب باید لوله مسی را از محفظه فلوتر یا شناور آب جدا کنید.

  • چهارمین مرحله؛ باز کردن مهره نگهدارنده خارج از مخزن

ابتدای این مرحله باید مهره نگهدارنده موجود در خارج از مخزن آب را باز کنید. سپس بدنه شیر را از مخزن آب بکشید و شیر توپی را خارج کنید.

  • پنجمین مرحله؛ وارد کردن شناور آب جدید

شناور مخزن آب جدید را وارد کنید و از اتصال صحیح آن، مطمئن شوید. به‌عنوان یکی از نکات روش نصب شناور مخزن آب توصیه می‌کنیم از عدم وجود سوراخ یا شکستگی در این قطعه مطمئن شوید. زیرا ممکن است آب درون آن جمع شود و نتواند روی آب شناور بماند. سپس محفظه سوپاپ دارای رزوه را از سوراخ مخزن آب عبور دهید و با مهره نگهدارنده در جای اصلی خود محکم کنید.

  • ششمین مرحله؛ وصل کردن دوباره لوله تغذیه

حلقه برنجی نرمی که در انتهای لوله قرار دارد را همراه با حلقه زیتونی آن به درون بدنه شیر، فشار دهید. سپس فیتینگ اینستتور را با احتیاط، محکم کنید. در صورت مشاهده آسیب‌دیدگی، تعویض زیتون الزامی است. اکنون اتصالات را به طور کامل خشک کنید.

  • هفتمین مرحله؛ بررسی نشت

بعد از روشن‌کردن برق اصلی و نگه‌داشتن یک پارچه خشک زیر اتصالاتی که تازه سفت کردید کمک می‌کند نشتی اتصالات جدید را به‌خوبی ببینید. در صورت سفت‌بودن مفصل و خروج آب از آن، ممکن است قطعه شما آسیب‌دیده باشد یا دچار تغییر شکل شده که در هر دو صورت بهتر است آن را عوض کنید.

انواع فیتینگ و اتصالات

فیتینگ و اتصالات مخزن آب برای افزایش یا کاهش اندازه خط در طول مسیر و بستن انتهای خطوط کاربرد دارند. وصل کردن این تجهیزات از طریق فرآیندهای جوشی و پیچی امکان‌پذیر است. فیتینگ و اتصالات مخزن پلی اتیلن در انواع مختلفی تولید می‌شوند و استانداردهای متفاوتی با توجه‌ به نسبت فشار خطوط دارند.

  • زانویی: در دو نوع 45 و 90 درجه تولید می‌شود که مسیر لوله‌کشی را تغییر می‌دهد.
  • سه‌راهی و چهارراهی: یکی از انواع فیتینگ و اتصالات و شناور مخزن پلی اتیلن از نوع فیتینگ سه‌راهی و چهارراهی است که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارند. این دسته از فیتینگ‌ها برای ایجاد انشعابی در مسیر لوله‌کشی به کار گرفته می‌شوند. سه‌راهی‌ها برای جداسازی یک انشعاب فرعی از لوله اصلی به کار گرفته می‌شود که دو راه به خط لوله اصلی و مسیر سوم به انشعاب وصل می‌شود. چهارراهی‌ها با چهار مجرای مختلف برای عبور جریان تولید می‌شوند که زاویه‌ای 90 درجه با یکدیگر می‌سازند.
  • کاهنده: برای متصل‌کردن دو لوله که سایز و سطح مقطع متفاوتی دارند، استفاده می‌شود.
  • کوپلینگ: انواعی از اتصالات که برای وصل کردن دو لوله هم سایز کاربرد دارند.
  • اتصالات Union: ساختاری مشابه کوپلینگ دارد. تنها تفاوت این نوع از اتصالات با کوپلینگ‌ها، جداسازی آسان آن‌ها است.
  • اتصالات Olet: اگر اندازه مناسب اتصالات چندان اهمیتی ندارد، می‌توانید از اتصالات اولت استفاده کنید.
  • درپوش Plug و Cap: این درپوش‌ها برای مسدود کردن مسیر جریان کاربرد دارند.
  • بوشینگ: این نوع از اتصالات برای اتصال دو لوله که سایز یکسانی ندارند، استفاده می‌شود.

طبقه‌بندی فیتینگ بر اساس جنس‌های مختلف

علاوه بر انواع فیتینگ و اتصالات مخزن پلی ‌اتیلن که بررسی کردیم، فیتینگ‌ها در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که در چهار دسته برنجی، پلی اتیلن یا ارتالون، استیل و UPVC قرار می‌گیرند. هر یک از این قطعات دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باید با توجه‌ به جنس مخزن آب و تناسب میان این دو، محصول مورد نظر را انتخاب کنید.

  • برنجی: فیتینگ‌های جنس برنجی، طول عمر و استحکام زیادی دارند و در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. در صورت وصل‌شدن به مخزن و اتصال آن با ورودی‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باید از تبدیل استفاده کنید. فیتینگ‌های برنجی به‌خوبی آب‌بندی می‌شوند.

فیتینگ‌های جنس برنجی

  • پلی ‌اتیلن یا ارتالون: نوع دیگری از فیتینگ‌ها که مانند خود مخزن از جنس پلی اتیلنی تولید شده است. آب‌بندی این نوع فیتینگ‌ها از طریق جوش پلی اتیلنی انجام می‌شود.

فیتینگ‌های جنس پلی اتیلن

  • استیل: از آنجایی که فیتینگ‌های برنجی دچار خوردگی می‌شوند، از فیتینگ‌های استیل می‌توانید برای نگهداری از اسیدهای قوی استفاده کنید. نوع استیل گران‌تر بوده و کم‌تر استفاده می‌شود.

فیتینگ‌های جنس استیل

  • UPVC: این نوع فیتینگ‌ها قدرت و طول عمر بالایی دارند و برای نگهداری از ضد اسیدها استفاده می‌شوند.

فیتینگ‌های جنس UPVC

 

 

بهترین نوع فیتینگ

انواع فیتینگ و اتصالات شناور مخزن پلی اتیلن را تا به اینجای مطلب مورد بررسی قرار دادیم. در مورد فیتینگ‌ها نیز گفتیم که برای ایجاد تغییراتی در مسیر خطوط لوله کاربرد دارند. اما سوال اصلی اینجاست که بهترین نوع فیتینگ چیست؟ برای خرید بهترین نوع فیتینگ باید به متریال، سایز و فشار کاری این نوع از اتصالات توجه کنید. اما به‌ طور کلی فیتینگ‌های برنجی بهترین نوع این قطعات هستند که بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طریقه نصب اتصالات یا فیتینگ‌ها

پیش از نصب شناور مخزن پلی اتیلن باید نصب فیتینگ و اتصالات انجام شود. به‌ طور کلی هر نوع از اتصالات در مسیر لوله‌کشی، فیتینگ یا اتصال نامیده می‌شود. از آنجایی که یکی از کاربردهای فیتینگ‌ها به ورودی و خروجی در مخازن آب ربط دارد، پس اساسی‌ترین مرحله‌ای که برای جلوگیری از نشت آب باید به آن دقت کنید، روش نصب فیتینگ و اتصالات است. همچنین باید توجه داشته باشید که میتوانید بیش از یک ورودی و خروجی نیز بر روی یک مخزن آب نصب کنید.(برای اطلاعات بیشتر به مقاله نکات مهم هنگام نصب ورودی و خروجی چندگانه روی یک مخزن پلی‌ اتیلن مراجعه کنید.)

1) ابتدا محل ورودی و خروجی را با استفاده از یک قلم مشخص کنید. محل اتصال ورودی را در فاصله حداقلی 5 سانتی‌متر پایین‌تر از درب مخزن و محل اتصال خروجی را در فاصله حداقلی 5 سانتی‌متر بالاتر از کف مخزن در نظر بگیرید.

2) در نقاط تعیین شده با استفاده از گردبر، سوراخی ایجاد کنید. اندازه سوراخ را حداقل 5 میلی‌متر بزرگ‌تر از اندازه فیتینگ در نظر بگیرید تا فضای مناسبی برای قرارگیری فیتینگ ایجاد شود. تراشه‌های ایجاد شده به دلیل مته کردن را کامل جمع کنید تا وارد جریان آب نشود.

3) در آخرین مرحله از روش نصب فیتینگ و اتصالات باید واشر لاستیکی فیتینگ را دور آن بگذارید. سپس با قراردادن فیتینگ داخل سوراخ، مهره را آرام و با دقت ببندید تا خوب آب‌بندی شود.

سخن پایانی درباره فیتینگ و اتصالات و شناور مخزن پلی اتیلن

اتصالات مخزن آب مهم‌ترین قسمت آن محسوب می‌شوند. همچنین انتخاب صحیح فیتینگ و اتصالات و شناور مخزن آب باعث می‌شود ماندگاری و طول عمر مخزن شما افزایش پیدا کند. ما در این مطلب به طور کامل انواع اتصالات را بررسی کردیم که باید هنگام خرید و نصب به آن‌ها توجه کنید. یادتان باشد که برای مخزن و تانکرهای پلی اتیلنی، اتصالات از نوع برنجی بهترین انتخاب هستند. شما می‌توانید برای خرید انواع مخازن و مشاوره درباره خرید انواع اتصالات آن با مشاورین ما در فروشگاه دماوند پلیمر در ارتباط باشید.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی، مخزن آب 2500 لیتری عمودی و وان پلی اتیلن و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست