مجله

چگونه از سرریز آب از مخزن جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از سرریز آب از مخزن

هر ظرف و مخزنی گنجایشی دارد که اگر گنجایش آن را در نظر نگیریم و بیشتر از ظرفیت از آن استفاده کنیم، سرریز آب از منبع اتفاق می‌افتد. امروزه یکی از مشکلاتی که برای برخی از صنایع و موتورخانه‌ها وجود دارد، سرریز آب از مخزن است که موجب هدر رفتن مقدار زیادی آب می‌شود. همچنین سرریز شدن آب از منبع موجب خرابی و آسیب رسیدن به منبع می‌شود. ابتدا باید دلایل سرریز شدن آب را بررسی کرده و سپس راه‌هایی را برای جلوگیری از سرریز مخزن ارائه داد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص راه‌هایی که از سرریز شدن آب مخزن جلوگیری می‌کند، صحبت کنیم. مسلما اولین نکته این است که در مخزن تا جای مناسب آب بریزیم و مخزن را به طور کامل پر نکنیم تا ابتدای مخزن همواره باید خالی بماند. تا انتهای این مقاله از دماوند پلیمر همراه ما باشید.

 

سرریز شدن آب در مخزن به چه معناست؟

قبل از اینکه در خصوص راه‌های جلوگیری از سرریز شدن آب در مخزن صحبت کنیم، در خصوص مفهوم اولیه سر ریز شدن آب صحبت می‌کنیم. به طور کلی سرریز شدن آب از مخزن به معنای کامل شدن بیش از حد مخزن و سرازیر شدن آب از درب و‌ دریچه‌های مخزن می‌باشد. سرریز آب از تانکر علاوه بر هدر رفتن مقدار زیادی آب، خسارات زیادی را برای مخزن نیز ایجاد می‌کند. اگر مقدار آب زیادی وارد مخزن شود، موجب پهلو انداختن مخزن هم می‌شود. بنابراین باید مقدار آبی که درون مخزن می‌ریزید را کنترل کنید. با این حال در مقاله دلایل سرزیر آب در مخزن، به صورت کامل علت های سرریز شدن را بررسی کرده ایم.

 

چگونه از سرریز آب از مخزن جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم دلایل مختلفی وجود دارد که موجب سرریز آب از مخزن می‌شود. قبل از ارائه راه‌هایی برای جلوگیری از سرریز آب بهتر است که بدانیم دلایل سرریز شدن آب از مخزن چیست؟ و برای هر دلیل راهکار مناسبی ارائه دهیم. پس در ادامه مقاله در خصوص سرریز شدن آب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  1. عملکرد نادرست شناور یا فلوتر در مخزن آب: یکی از مهم‌ترین دلایل سرریز آب از منبع به عملکرد شناور یا فلوتر برمی‌گردد. رگلاژ نبودن شناور، خرابی فلوتر یا کج نصب شدن آن موجب سرریز شدن آب از مخزن می‌شود. شناور یا فلوتر یکی از اجزای مهم در هر مخزن آبی بوده که دارای شیرهای ورودی و خروجی بوده و از سرریز و هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از سرریز آب از تانکر بررسی و چک کردن شناور و فلوتر است. اگر مشاهده کردید که مخزن آب شما دچار سرریز شده است، در قدم اول شما باید عملکرد شناور و فلوتر را تحت نظر  بگیرید. فرقی هم نمی کند شما مخزن 2500 لیتری عمودی دارید یا مخزن 250 لیتری مکعبی؛ در هر صورت امکان این اتفاق وجود دارد.
  2. گیر کردن ذرات جامد و اضافه در فلوتر: یکی دیگر از  دلایل سرریز شدن آب از مخازن به گیر کردن ذرات اضافه در شناور مربوط می‌شود. پاکسازی و سرویس دوره‌ای مخزن‌ها از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از سرریز آب از مخزن می‌باشد. گاهی به دلیل راکد ماندن آب درون مخزن ممکن است که گیاهان سبز و جلبک‌هایی در کناره‌های مخزن دیده شود و همین جلبک‌ها و مواد جامد ممکن است که در کناره‌های شناور یا فلوتر قرار گیرند. قرار گرفتن این مواد اضافی موجب می‌شود تا عملکرد شناور دچار اختلال شود و در نتیجه سرریز آب از منبع اتفاق بیفتد. بنابراین برای جلوگیری کردن از سرریز آب باید سرویس دوره‌ای را جدی بگیرید.
  3. خراب شدن واشر: یکی دیگر از دلایل سرریز شدن آب از مخازن به خرابی واشر یا قطعات فلوتر مربوط می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از سرریز شدن آب بهتر است که سریعا فلوتر مخزن را تعویض کنید. همچنین در هنگام نصب فلوتر به مقدار کافی نوار تفلون دور رزوه‌های فلوتر قرار دهید. این کار تا حد زیادی از سرریز شدن آب از مخزن جلوگیری می‌کند.
  4. کج بسته شدن فلوتر: نحوه نصب فلوتر یا شناور در هر مخزنی از جمله موارد حائز اهمیت می‌باشد. به طور کلی همه شناورها باید کاملا در راستای خط عمود بر کف مخزن قرار گیرند و نحوه نصب آن به درستی صورت گیرد. در صورتی که شناورها به صورت کج نصب شوند، فشاری که به توپی وارد می‌شود، بیش از حد بوده و مانع از بسته شدن شیر می‌شود. اگر شیر مخزن هم بسته نشود موجب سرریز شدن آب می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از سرریز آب از تانکر عمودی نصب شدن فلوتر اهمیت بسیار زیادی دارد.
  5. خرابی دریچه‌ها: یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی که آب مخزن ممکن است از آن عبور کند، دریچه مخزن می‌باشد. اگر تانکرها از نوع ماشینی و متحرک باشند، با حرکت این تانکرها ممکن است دریچه آن دچار آسیب شده و آب مخزن سرریز شود. بنابراین یکی از نکات مهم برای جلوگیری از سرریز آب از مخزن چک کردن دریچه‌ها است.

 

نکات تکمیلی در خصوص جلوگیری از سرریز آب از مخزن

یکی از نکات مهمی که در خصوص سرریز شدن آب از  تانکر وجود دارد این است که برخی از تانکرها در پشت بام قرار گرفته‌اند. با سرریز شدن آب ممکن است آسیب بسیار زیاد به پوشش بام (ایزوگام) برسد. بنابراین لازم است که لوله تخلیه و لوله سرریز آب تا فاضلاب در موتورخانه‌ها قرار گیرد. همچنین برای صرفه جویی بیشتر، این دو لوله را به هم متصل کرده و به موتورخانه انتقال دهید.

از مهم‌ترین مزیت امتداد لوله‌ها تا موتورخانه این است که در صورت سرریز شدن آب، خیسی کاملا قابل مشاهده بوده و‌ می‌توان به راحتی علت را بررسی کرد و با توجه به علت‌های مختلفی که در بالا گفتیم، راه‌حل مناسبی را ارائه داد. ترتیب قرارگیری لوله‌ها نیز باید به صورت لوله پرکن، لوله سرریز و لوله برگشت باشد.

 

نتیجه گیری در خصوص جلوگیری از سرریز آب از مخزن

در این مقاله در خصوص سرریز آب از تانکر و راه‌های جلوگیری آن صحبت کردیم. دلایل مختلفی وجود دارد که موجب سرریز آب از منبع می‌شود. با شناسایی این عوامل شما به راحتی می‌توانید علت را بررسی کرده و راهکارهای مناسبی را برای جلوگیری از سرریز آب از تانکر ارائه دهید. برخی از این عوامل شامل خرابی یا رگلاژ نبودن شناور، خرابی دریچه، خرابی واشر، کج بسته شدن فلوتر و … است. اگر می‌خواهید مخزن شما هیچ گاه دچار سرریز آب نشود بهتر است که سرویس دوره‌ای و شست و شوی مخزن را جدی بگیرید. به طور ماهیانه قطعات مخزن را چک کنید و در صورت خرابی اقدام به تعویض آن نمایید. مهم‌ترین اجزای مخزن که در سرریز آب نقش دارد، فلوتر یا شناور است. برای خرید مخزن آب و دیگر محصولات مربوط به مخزن های پلی اتیلن می توانید از فروشگاه دماوند پلیمر اقدام کنید.

شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی و وان پلی اتیلن و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست