مجله

تفاوت مخزن افقی و عمودی چیست؟

تفاوت مخزن افقی و عمودی چیست؟

این سوال یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که در هنگام تهیه مخزن برای مصارف مختلف در ذهن افراد ایجاد می‌شود. شکل مخزن ذخیره می‌تواند از جهات مختلف بر عملکرد کاری آن تأثیر بگذارد. مخزن افقی و عمودی هر کدام کاربردها و مزایای خود را در صنایع مختلف دارند. این به معنای این است که باید زمانی را صرف تحقیق در مورد مخازن کنید تا تعیین کنید چه شکل و اندازه‌ای برای نیازهای ذخیره سازی و حمل و نقل شما مناسب است. در ادامه، تفاوت مخزن افقی و عمودی و کاربردهای هر کدام را بررسی می‌کنیم.

مخزن افقی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مخزن افقی معمولاً برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی یا آب (زمانی که فضای ارتفاع محدود است) استفاده می‌شود. مخازن افقی برای زیرساخت‌های فناورانه کارخانه‌های ذخیره‌سازی، انبارهای ذخیره‌سازی نفت، شرکت‌های تولید و پالایش نفت و سایر تاسیسات صنعتی استفاده می‌شوند. این مخازن نه تنها برای ذخیره انواع مایعات، بلکه برای اندازه‌گیری حجم و توزیع فرآورده‌های نفتی ذخیره‌شده نیز استفاده می‌شوند. علاوه بر این، بسته به نوع پوشش داخلی، می‌توانند فرآورده‌های نفتی سبک و سنگین، مواد سوختی و روان کننده مختلف، روغن، محلول‌های شیمیایی و همچنین محصولات غذایی و آب را ذخیره کنند. همچنین می‌توان به عنوان مخزن آتش‌نشانی از این مخازن استفاده کرد.

منبع آب افقی بهتر است یا عمودی

مزایای مخزن افقی چیست؟

بیایید نگاهی به برخی از مزایای اصلی یک مخزن افقی بیندازیم.

  1. جابجایی و حمل و نقل آسان

مخزن افقی اغلب در صنایع شیمیایی، کشاورزی و نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا برای ذخیره مایعاتی مانند آب و مواد شیمیایی مناسب است. به دلیل طراحی و شکل این نوع مخزن، حمل و نقل و جابجایی مخازن افقی فولادی نسبت به مخازن عمودی بسیار آسان‌تر است. این قابلیت جابجایی آسان، مخزن افقی را برای کسانی که نیاز به نگهداری یا انتقال مایعات به طور منظم دارند، بسیار جذاب می‌کند.

  1. ارتفاع کم

اگر در کارخانه یا وسیله نقلیه خود با محدودیت ارتفاع مواجه هستید، یک مخزن عمودی ممکن است برایتان مشکل ایجاد کند. طراحی مخزن افقی به گونه‌ای است که از فضای عمودی کمتری استفاده می‌کند، بنابراین اگر یک فضای کوچک تا متوسط هستید، نگران نباشید. مخزن افقی راحت‌تر در جایی که نیاز دارید جا می‌گیرد و نگرانی‌های ناشی از برخورد با اشیای دیگر را از بین می‌برد.

  1. کنترل دما

اگر در صنایع لبنی و فرآوری نوشیدنی فعالیت می‌کنید، دما عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. به لطف شکل و جهت، مخازن افقی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند، در گرم کردن و خنک کردن مایعات و حفظ دمای مورد نظر در حین ذخیره سازی و حمل و نقل، سریع‌تر و کارآمدتر هستند.

  1. نیاز پرسنل کمتر

طراحی مخزن افقی به گونه‌ای است که حمل و نقل آن از یک مکان به مکان دیگر آسان است، بنابراین مخازن افقی به پرسنل کمتری برای جابجایی نیاز دارند. این به شما و تیمتان اجازه می‌دهد تا زمان بیشتری را بر روی سایر وظایف و پروژه‌های اولویت‌دار متمرکز کنید.

  1. کارآمد و مقرون به صرفه

مخازن ذخیره افقی دارای پوشش سطح بیشتری هستند، به این معنی که می‌توانند محصولات را با کارایی بیشتری نسبت به مخازن عمودی جابجا کنند. علاوه بر این، مخازن افقی معمولا هزینه‌های حمل و نقل کمتری دارند که باعث می‌شود هزینه استفاده از آنها مقرون به صرفه‌تر شود.

مخزن عمودی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مخازن عمودی برای نگهداری طیف وسیعی از محصولات از جمله مواد شیمیایی، الکل، اتانول، بیودیزل، فرآورده‌های نفتی فله، آب (چه قابل شرب و چه غیر شرب)، کودهای مایع، یخ زدا، رنگ‌ها و پوشش‌ها و بسیاری دیگر از مواد صنعتی استفاده می‌شوند. اگر به یک مخزن بزرگ نیاز داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که مخزن عمودی برایتان مناسب باشد. مخزن عمودی دارای مزایای زیادی است، از طراحی گرفته تا هزینه تولید و فراتر از آن. مخازن افقی نیز جای خود را دارند اما دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند.

تفاوت مخزن افقی و عمودی

مزایای مخزن عمودی چیست؟

در ادامه برخی از مزایای مخزن عمودی ساخته شده از جنس فولاد ضد زنگ را بررسی می‌کنیم.

  1. توزیع استرس

طراحی مخزن خیره عمودی استوانه‌ای به گونه‌ای است که به دلیل حذف نقاط تنش موجود در مخازن افقی و مربعی، توزیع فشار یکنواخت را فراهم می‌کند. این توزیع فشار استحکام بیشتری نسبت به مخزن افقی ایجاد کرده و به توانایی آن در نگهداری مقدار زیادی محصول کمک می‌کند.

  1. ثبات

یکی از جنبه‌های کلیدی طراحی مخزن عمودی، توانایی قرار دادن پایه سیلندر به طور مستقیم بر روی یک سطح صاف و محکم است. این امر، توزیع تنش بسیار بهتری را نسبت به مخزن افقی ارائه می‌دهد که به انواع خاصی از پشتیبانی در پایین نیاز دارد و می‌تواند احتمال خرابی سطح زیری را افزایش دهد. این پایداری یک مزیت عالی برای مخزن عمودی، به ویژه برای ذخیره‌سازی مایعات است.

  1. صرفه‌جویی در هزینه برای مصالح و ساخت‌وساز

هرچه قطر مخزن بیشتر باشد، برای تحمل فشار باید دیواره‌های ضخیم‌تری داشته باشد. این واقعیت که مخازن عمودی معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ارتفاع آنها بیشتر از قطر باشد، مستلزم ضخامت کمتر دیواره‌های مخزن است. مواد کمتر مورد نیاز برای طراحی و تولید مخزن فولاد ضد زنگ به این معنی است که هزینه ساخت آن کمتر است. فقط صفحه پایین باید ضخیم‌تر از دیواره‌های استوانه‌ای باشد (این به دلیل بار هیدرواستاتیکی است). این در حالی است که یک مخزن افقی، به ضخامت همه جانبه برابر با صفحه پایه نیاز دارد.

  1. افزایش بهره وری

یکی دیگر از مزایای طراحی کارآمد مخزن عمودی این است که ارتفاع این نوع مخزن به ذخیره شدن انرژی بالقوه بیشتر و در نتیجه به کاهش هزینه پمپاژ از طریق استفاده از گرانش کمک می‌کند.

  1. فضای موردنیاز کمتر

فضای مورد استفاده توسط مخازن عمودی، در مقایسه با مخازن افقی بسیار کمتر است و به شما این امکان را می‌دهد که از فضایی که در اختیار دارید، برای قرار دادن تجهیزات بیشتر استفاده کنید. اگر ارتفاع انبار یا منطقه تولید شما بتواند از مخزن عمودی پشتیبانی کند، می‌توانید از فضایی که در دسترس دارید برای راه‌اندازی تجهیزات بیشتر استفاده کرده و بهره‌وری را به حداکثر برسانید. به طور کلی، استفاده از مخزن عمودی از نظر طراحی، کارایی هزینه، فضای موردنیاز، استحکام، کاربرد و راندمان بار هیدرواستاتیک، سودمند است. این مخازن که معمولا از جنس فولاد ضد زنگ هستند، با طراحی خاصی که دارند، فراتر از انتظارات نیازهای افراد متخصص و شرکت‌ها را برآورده می‌کنند.

مقایسه مخزن افقی و مخزن عمودی

با توجه تفاوت منبع آب افقی و عمودی می‌توان چنین نتیجه گرفت که معمولا برای ظرفیت‌های کمتر از تانکر افقی و برای ظرفیت‌های بیشتر از تانکر عمودی استفاده می‌شود. اگر مساحتی که در اختیار دارید، بزرگ نیست، بهتر است از مخزن عمودی استفاده کنید؛ چراکه مخزن افقی به فضای زیادی نیاز دارد. در تفاوت مخزن افقی و مخزن عمودی می‌توان این نکته را اضافه کرد که احتمال واژگونی مخازن افقی در فضاهای سرباز خیلی کمتر از مخازن عمودی است.

مقایسه مخزن افقی و مخزن عمودی

مقایسه حجم تانکر عمودی و افقی

حجم تانکرهای عمودی و افقی از 200 لیتر تا 20 هزار لیتر متغیر است و شما می‌توانید بر اساس نیاز و فضایی که در اختیار دارید، تانکر موردنظر خود را تهیه کنید. در بین این ها مثلا مخزن آب 2500 لیتری عمودی یکی از پرمصرف ترین و پرفروش ترین ها است.

مقایسه قیمت مخزن عمودی و افقی

مخازن عمودی در مقایسه با مخازن افقی قیمت پایین‌تری دارند و مقرون به صرفه هستند. وزن تانکر افقی به دلیل مواد بیشتری که در ساخت آن به کار می‌رود در مقایسه با مخزن عمودی بیشتر است و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. با این حال، مخزن عمودی دوام و مقاومت بیشتری نسبت به مخزن افقی دارد.

مقایسه فنی و نصب مخزن عمودی و افقی

هنگام انتخاب مخزن باید به این نکته توجه کرد که اگر قصد دارید مخزن را در فضای پشت بام کارخانه یا کارگاه خود قرار دهید، بهتر است نوع افقی را انتخاب کنید؛ چراکه در صورت وزش بادهای شدید احتمال واژگونی آن کمتر است. در صورتی که قصد داشته باشید مخزن را در انباری، زیرزمین یا پارکینگ نصب کنید، استفاده از مخزن عمودی توصیه می‌شود.

مقایسه حمل و نقل مخزن افق و عمودی

حمل و نقل و جابجایی مخزن افقی در مقایسه با مخزن عمودی بسیار آسان‌تر است. توصیه می‌شود هنگام خرید تانکر آب، این نکته مهم را حتما مد نظر داشته باشید چراکه اگر نیاز به جابجایی مدوام مواد با استفاده از تانکر داشته باشید، استفاده از تانکر عمودی ممکن است برایتان مشکل‌ساز بوده و هزینه بیشتری داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله فرق منبع افقی و عمودی را بررسی کردیم. با این حال، تفاوت منبع عمودی و افقی باعث برتری هیچ‌کدام بر دیگری نمی‌شود. چراکه هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند و شما بر اساس شرایط و نیاز خود می‌توانید تصمیم بگیرید که مخزن افقی یا مخزن عمودی برایتان مناسب‌تر است. امیدوار هستیم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. جهت سفارش و خرید آنلاین مخزن از نوع افقی و عمودی می توانید به فروشگاه دماوندپلیمر مراجعه نمایید.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند. در انتها برای استعلام قیمت مخزن پلی اتیلن فقط کافی است با کارشناسان ما در مجموعه دماوند پلیمر صحبت کنید.

بازگشت به لیست