مجله

راهنمای نحوه تخلیه مخزن آب

تخلیه مخزن آب

اگر برای داشتن مخزن آب برای خانه خود مصمم هستید تا با جمع آوری آب باران از ناودون‌ها بتوانید به کاهش قبوض آب خود کمک کنید، باید به دنبال جای خوبی در خانه برای قرار دادن تانکر آب باشید. علاوه بر این منبع آب به شما در هنگام قطعی آب نیز کمک خواهد کرد و شما دیگر نگران کمبود آب نخواهید بود. اما چگونه می توانید مخزن آب را به خانه خود بیاورید؟ نحوه بارگیری مخازن آب و تجهیزات مورد نیاز جهت تخلیه مخزن آب به چه صورت است؟ ما پاسخ به تمام سوالات شما را در این مقاله در دماوند پلمیر در  اختیارتان قرار داده‌ایم تا بتوانید به راحتی یک منبع آب مناسب برای خود تهیه کنید و آن را بارگیری و تخلیه کنید.

نحوه بارگیری مخازن حجیم چگونه است؟

روش و نحوه بارگیری مخازن حجیم و بزرگ نیاز به افراد کارکشته و آموزش دیده دارد. راه اندازی، حمل و نقل، جابه‌جایی و نحوه بارگیری مخازن حجیم به جرثقیل‌های بزرگ و کامیون‌های عظیم الجثه نیاز دارد. بسته به نوع مخزن و بزرگی آن تعداد افرادی که باید در محل تخلیه حضور داشته باشند بین 1 تا 6 نفر می‌باشد. نحوه بارگیری مخازن حجیم متناسب با سلیقه مشتری در نظر گرفته‌می‌شود.

راهنمای نحوه تخلیه مخزن آب

تجهیزات مورد نیاز جهت تخلیه مخزن آب چیست؟

بسته به نوع مخزن میزان تجهیزات مورد نیاز جهت تخلیه مخزن آب متفاوت می‌باشد. اگر مکان مورد نظر اجازه عبور جرثقیل را بدهد، از جرثقیل برای تخلیه استفاده می‌شود، در غیر این صورت کامیون های بزرگ به کار برده‌ می‌شوند. برای نصب مخزن نیاز به افراد متخصص است که در هنگام بالا کشیده‌ شدن توسط جرثقیل، منبع آب را به آرامی هدایت کنند. به طور کلی تجهیزات مورد نیاز جهت تخلیه مخزن آب و قرارگیری آن در جای مناسب شامل پیک، بیل، کلاغه، تراز، مته، اره برقی، چندگیره، نردبان، مجرای برق (12 میلی متر)، نوار نخ (نوار لوله کش) است. اره های سوراخ دار و درختکاری شامل این موارد می‌شوند: 98 میلی متر (سرریز)، 63 میلی متر (2 اینچ) یا 46 میلی متر (1 اینچ) (خروجی)، بیل 22 میلی متری (1 اینچ) (خروجی قالبی).

مراحل تخلیه مخزن آب به چه صورت است؟

بسته به نوع مخزنی که فرد می‌خواهد برای خانه خود تهیه کند مراحل تخلیه مخزن آب نیز متفاوت می‌باشد. اگر فرد بخواهد مخزن زیرزمینی داشته‌باشد مراحل تخلیه مخزن آب و نصب آن نسبت به نصب مخزن رو زمینی متفاوت می‌باشد.

مراحل تخلیه مخزن آب روی زمین

برای اینکه مخزن به درستی روی سطح زمین جای گیرد ابتدا باید توسط متخصصین مراحلی را طی کند تا آسیبی به بدنه آن وارد نشود. هر بخش از مراحل تخلیه مخزن آب باید به درستی انجام شود.

  • مراحل 1 تا 3 قرار گرفتن مخزن روی سطح

1- یک لایه بتن آرمه تراز که 300 میلی‌متر پهن‌تر از قطر مخزن باشد اجرا می‌شود یا حلقه ارت به عرض 300 میلی‌متر باید بیش‌تر از قطر مخزن تهیه شود، تا قسمتی از مخزن روی دیوار قرار نگیرد. باید 50-75 میلی متر (2-3 اینچ) ماسه یا گرد و غبار سنگ شکن روی آن ریخته‌ شود تا کاملا پر شود و سطح آن یکپارچه گردد.

2- در این مرحله مخزن به موقعیت برده‌ می‌شود. بسته به موقعیت مخزن و بزرگی آن این عمل با جرثقیل انجام می‌گردد.

3- مخزن باید محکم در جای خود قرار گیرد و برای این کار آب تا عمق 25 میلی‌متری آن ریخته‌ می‌‌شود تا از ضربه‌خوردن آن جلوگیری شود.

ادامه آن طبق مراحل 4 تا 6 صورت می‌گیرد.

  • مراحل 1 تا 3 قرار گرفتن مخزن روی پایه

1- پایه‌ای آماده‌ کنید که دارای عرشه چوب سخت با شکاف های بیشتر از 25 میلی متر (1 اینچ) باشد. سطح آن باید از نظر ساختاری به اندازه کافی قوی باشد تا از افتادگی تانکر آب هنگام بارگذاری توسط جرثقیل و باربرها جلوگیری شود. همچنین باید توانایی کافی برای نگه داشتن مخزن، هنگامی که آب در آن پر می‌شود را داشته‌ باشد.

2- مخزن باید توسط جرثقیل از جای خود بلند شود و در محل مناسب قرار بگیرد.

3- در این مرحله مخزن باید محکم شود و برای این کار آب تا 25 میلی‌متر در آن پر می‌شود تا از ضربه‌خوردن جلوگیری شود.

ادامه آن طبق مراحل 4 تا 6 صورت می‌گیرد.

  • مراحل 4 تا 6 روی سطح یا روی پایه

1- ورودی آب: آب باید از طریق صافی به مخزن هدایت شود. ورودی‌های ثابت باید پشتیبانی‌شده و دارای شیلنگ انعطاف پذیر (شبیه دستورالعمل خروجی) باشند. لوله ورودی باید توسط پایه پشتیبانی شود.

2- خروجی آب: یک شلنگ انعطاف پذیر به طول 300 میلی متر (12 اینچ) به خروجی تانکر وصل می‌شود. شیلنگ باید بین شیر و سایر لوله کشی‌ها یا لوله‌های سفت و سخت قرار گیرد. اتصالات زانویی باید به درستی نصب شوند. (مهم: ظرفیت آب ورودی باید با ظرفیت آب سرریز برابر باشد، به عنوان مثال 2 ورودی 100 میلی متر (4 اینچ) = سرریز ظرفیت یکسان).

3- خروجی و ورودی آب: زمانی که آب به داخل وارد شد و به نقطه سرریز رسید باید بتواند از مخزن خارج شود.

مراحل تخلیه مخزن آب داخل زمین

نصب صحیح مخزن آب برای اثربخشی و طول عمر مخزن بسیار مهم است. بنابراین مراحل باید به درستی طی شوند. برای این کار حتما از متخصصین مورد نظر کمک بگیرید.

  • بررسی بستر

قبل از شروع، لوله های زیرزمینی را باید کاملا بررسی کنید و مطمئن شوید که کار حفاری به ظرفیت تحمل وزن سازه‌های مجاور آن آسیب نمی‌رساند. گودال باید به‌گونه‌ای حفاری شود که 50 تا 75 میلی‌متر از مواد بستر و حداکثر عمق 1/3 ارتفاع از دیواره مخزن فاصله وجود داشته باشد. 150 تا 200 میلی متر شکافی بین دیواره‌ مخزن و خاک اطراف آن ایجاد شود تا در صورت وجود آب در زمین یا ناپایدار بودن آن اقداماتی صورت پذیرد. شن و ماسه رودخانه شسته‌ شده را در گودال ایجاد شده پخش کنید و آن را با یک تراکم صفحه‌ای فشرده‌ کنید تا پایه‌ای محکم برای سطح منبع آب ایجاد شود. بررسی کنید که سنگ، ریشه یا اجسام نوک تیز به پایه شنی نفوذ نکنند که به منبع آسیب برسانند.

  • جرثقیل

مخزن باید به طور مربعی توسط جرثقیل به داخل گودال آورده‌شود.

  • نصب

قبل از شروع به پر کردن گودال، مخزن باید با آب تا سطحی بالاتر از سطح زمین پر شود. خاک برداشته‌شده از سوراخ نباید به هیچ عنوان دوباره استفاده شود. یک لایه ماسه 200 تا 300 میلی متری در اطراف پایه مخزن پخش کنید. شن و ماسه را به صورت دستی فشرده‌کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام فضاهای خالی پر شده‌ است. به اضافه‌کردن ماسه در لایه های 200-300 میلی متری ادامه دهید و هر بار اطمینان حاصل کنید که به خوبی در تمام قسمت‌ها فشرده‌ شده تا به 150 میلی متر از سطح برسد. 150 میلی متر باقی مانده را با خاک تازه بازیابی کنید.

  • ورودی آب

آب باید از طریق صافی به مخزن هدایت شود. ورودی های ثابت باید پشتیبانی‌شده و دارای شیلنگ انعطاف پذیر باشند. شیلنگ لوله ورودی باید توسط پایه پشتیبانی شود.

  • خروجی آب

خروجی را به شلنگ انعطاف پذیر 300 میلی متری (12 اینچ) وصل کنید. شیلنگ باید بین شیر و سایر لوله کشی ها یا لوله های سفت و سخت قرار گیرد. اتصالات زانویی باید به درستی استفاده شوند. (مهم: ظرفیت آب ورودی باید با ظرفیت آب سرریز برابر باشد، به عنوان مثال 2 ورودی 100 میلی متر (4 اینچ) = سرریز ظرفیت یکسان). خروجی آب سرریز را وصل کنید. آب باید از مخزن خارج شود.

تخلیه مخزن آب

برای اینکه مخزن پلی اتیلن شما سالم و بدون آسیب تحویل داده‌ شود، مطمئن شوید که فضای کافی برای یک نیم تریلر بزرگ وجود دارد یا خیر. اگر موانعی وجود دارد حتما با تیم متخصص صحبت شود که در هنگام آوردن‌مخزن با جرثقیل دچار مشکل نشوند.

  • حداقل 50 متر فضای چرخشی برای جرثقیل یا کامیون مورد نیاز است.
  • حداکثر ابعاد کامیون: 21 متر (L) x 2.5 متر (W) x 5.2 متر (H).
  • موانعی که برسر راه جرثقیل و کامیون بزرگ ممکن است وجود داشته‌باشد شامل خطوط برق، دروازه‌ها، جاده‌های غیرقابل دسترس، دوربرگردان‌ها، گذرگاه‌ها، درختان آویزان و غیره باشد.
  • حتما افراد توانمند که بتوانند به بلند کردن منبع آب توسط جرثقیل کمک کنند در دسترس باشند.
  • اگر امکان ارائه کمک وجود نداشته باشد، حتما با متخصصین صحبت شود.

تخلیه مخزن آب

سخن پایانی

قبل از تخلیه‌ مخزن آب، بستری که برای آن آماده‌می‌شود باید کاملا چک شود تا هم ترازی و درستی آن چک شود. این کار نیاز به متخصص آموزش‌ دیده دارد تا زه‌کشی آن به درستی انجام شود و هیچ جسم تیز، ریشه‌درخت، سنگ و توده‌های رسی آن را تهدید نکند. زمین و پایه آن باید کاملا سفت و محکم و 100 درصد صاف باشد. همچنین بتواند به راحتی وزن مخزن و آبی که وارد آن می شود را تحمل کند. اگر قصد خرید مخزن آب دارید حتما در مورد شرایط و محل مورد نظر آن با متخصصین صحبت کنید و از آنان کمک بگیرید. چرا که در نظر گرفتن همه شرایط کار را هم برای شما و هم برای نصب‌کنندگان راحت می‌کند. برای مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما در فروشگاه دماوند پلیمر در ارتباط باشین تا بهترین راهکارها را به شما بدهند.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی، مخزن آب 2500 لیتری عمودی و وان پلی اتیلن و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست