مجله

ساخت مخزن آب

ساخت مخزن آب

ساخت مخزن آب به دلیل کاربرد فراوان این محصول در صنعت، اهمیت زیادی دارد. ساختمان‌سازی، صنایع تولیدی، فروش آب و مایعات و غیره، نمونه‌هایی از صنایعی هستند که به ساخت مخزن آب نیاز دارند. از آنجایی که کشور ما با بحران کمبود آب مواجه است، نیاز صنایع به ساخت مخزن آب برای ذخیره‌سازی آب موجود، اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. در ادامه این مقاله با معرفی نحوه ساخت مخزن آب، با ما همراه باشید.

انواع مخزن آب

آیا تا به حال به بهترین روش برای ذخیره آب فکر کرده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، به جای درستی آمده‌اید. ذخیره آب ممکن است آنقدرها هم که فکر می‌کنید، ساده نباشد. انواع خاصی از مخازن وجود دارد که برای انواع خاصی از آب بهتر است. علاوه بر این، شما باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید آب آشامیدنی را در ظروفی ذخیره کنید که ممکن است خاصیت آب را دچار تغییر کنند. انواع مخزن آب موجود در بازار عبارتند از:

  1. مخزن فایبرگلاس زیرزمینی

این مخازن زیرزمینی از فایبرگلاس ساخته شده‌اند که ماده‌ای غیرخورنده است. مخازن فایبرگلاس زیرزمینی بسیار متنوع هستند، بنابراین جای تعجب نیست که اغلب توسط بسیاری از صنایع تجاری استفاده می‌شوند. مخازن زیرزمینی زمانی عالی هستند که صرفه‌جویی در فضا مهم است. این مخازن اجازه می‌دهند تا مقادیر زیادی آب را ذخیره کنید و در عین حال در فضایی که در بالای زمین در اختیار دارید، صرفه‌جویی کنید. از جمله کاربردهای مخازن فایبرگلاس زیرزمینی می‌توان به نگهداری آب آشامیدنی، فاضلاب و آب طوفان اشاره کرد.

  1. مخزن فولادی جوش داده شده با کربن

مخازن ذخیره آب ساخته شده از فولاد کربنی جوش داده شده، بسیار قوی و بادوام هستند؛ اما امکان سنگ‌شویی لایم همانند ساروج را ندارند. این نوع مخزن هم در ساخت و هم در استفاده تطبیق پذیر است. شما با انتخاب مخازن فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه می‌توانید برای اهدافی مانند حفاظت در برابر آتش، ذخیره آب آشامیدنی، فاضلاب و غیره استفاده کنید.

پوشش‌های داخلی مخازن فولادی جوش داده شده با کربن، مخصوص به هدف شما از استفاده از مخزن ارائه می‌شود. قبل از خرید مخازن فولادی جوش داده شده با کربن، از پوشش داخلی مناسب اطمینان حاصل کنید.

ساخت مخزن آب

  1. مخزن بالشتی

اگر به یک مخزن واقعا همه کاره و انعطاف‌پذیر نیاز دارید، مخزن بالشتی را بررسی کنید. این مخازن، آب زیادی در خود نگه می‌دارند و می‌توانید آنها را با خودتان نیز حمل کنید! مخزن بالشتی ممکن است نام بامزه‌ای داشته باشد، اما کار را کاملاً خوب انجام می‌دهد. استفاده از مخزن بالشتی مزایای زیادی دارد. این مخازن نسبت به انواع دیگر ارزان‌تر هستند، می‌توانند آب آشامیدنی یا فاضلاب را در خود نگه دارند، به‌راحتی قابل راه‌اندازی و قابل تنظیم هستند. به هر سایز مخزنی که نیاز دارید، یک مخزن بالشتی می‌تواند مناسب شما باشد. شما با مخزن بالشتی می‌توانید از 500 تا 20 هزار گالن، آب مورد نیاز خود را به جایی که به آن نیاز دارید، انتقال دهید.

ساخت تانکر آب پلاستیکی

  1. مخزن تاشو

مخازن تاشو یکی دیگر از گزینه‌های قابل حمل ذخیره آب را ارائه می‌دهند. این مخازن به راحتی قابل نصب و راه‌اندازی هستند و برای مناطقی که تامین آب در آنها مشکل است، عالی هستند. نکته مهم در مورد این مخازن این است که به‌راحتی می‌توان آنها را تقریبا به هر نوع منطقه‌ای حمل کرد. این به این دلیل است که مخازن تاشو بسیار کوچک‌تر می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود مخازن تاشو در مزارع دوردست و در موقعیت‌های اطفاء حریق مفید باشند.

  1. مخزن فولادی پیچ و مهره‌ای

این مخازن می‌توانند مقدار زیادی آب را در خود نگه دارند. اگر به عنوان مثال به نگهداری 150000 گالن آب نیاز داشته باشید، این مخازن برایتان مناسب هستند. آیا نیاز به ذخیره چند میلیون گالن آب دارید؟ با مخازن فولادی پیچ و مهره‌ای مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. مخازن فولادی پیچ و مهره‌ای کاملاً ضد آب هستند و می‌توان از آنها برای ذخیره چندین مایع مختلف از جمله آب استفاده کرد.

ساخت مخزن آب پلاستیکی

  1. مخزن پلی اتیلن

این مخازن پلاستیکی برای کسانی که بودجه کمی دارند و به مخزن بزرگی نیاز ندارند، عالی هستند. به لطف اندازه کوچکتر مخازن پلی اتیلن، جابجایی آنها آسان است. جمع‌آوری آب باران یکی از کاربردهای رایج این نوع مخازن است. ذخیره آب خانگی یکی دیگر از کاربردهای مخازن پلی اتیلن است. مخازن پلی اتیلن دارای رنگ تیره هستند که باعث می‌شود در برابر تابش نور خورشید از مواد داخل مخزن محاظت به عمل آید. بنابراین جلوی رشد جلبک‌ها گرفته می‌شود.

ساخت مخزن آب پلاستیکی

  1. مخزن فولادی راه راه

مخازن فولادی راه راه گزینه‌ای ماندگار را ارائه می‌دهند. این نوع مخزن تقریباً در هر اندازه‌ای، از چند صد گالن تا چند میلیون گالن موجود است و تقریباً برای هر چیزی می‌توان از آن استفاده کرد. مخزن فولادی راه راه اغلب برای آب آشامیدنی، آتش‌نشانی، زباله، آبیاری و طوفان استفاده می‌شود.

  1. مخزن ذخیره‌سازی فایبرگلاس روی زمین

این مخازن در مقایسه با مخازنی که در اینجا بررسی کردیم، در محدوده میانی قرار می‌گیرند. آنها ممکن است میلیون‌ها گالن را نگه ندارند، اما وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند. اگر به ذخیره‌سازی مایعاتی به غیر از آب نیاز دارید، این مخازن برای می‌توانند برایتان مناسب باشند.

مخزن ذخیره‌سازی فایبرگلاس روی زمین

  1. مخزن ذخیره آب از جنس استنلس استیل

فولاد ضد زنگ یک گزینه همه کاره دیگر برای ذخیره آب ارائه می‌دهد. اما این مخازن فقط برای آب استفاده نمی‌شوند. از نوشیدنی‌های محلی گرفته تا صنایع لبنی و شکلات، فولاد ضد زنگ یک ظرف ذخیره سازی عالی را برای شما فراهم می‌کند. به لطف ایمنی ارائه شده توسط فولاد ضد زنگ، می‌توان از آن برای هر نیازی از جمله آب آشامیدنی استفاده کرد.

مخزن ذخیره آب از جنس استنلس استیل

ساخت مخزن آب

نحوه طراحی و ساخت مخزن آب یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. برخی از مخازن برای نگهداری مواد خاصی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، مکان نگهداری مخزن را باید در نظر بگیرید. مخزن‌های پلی اتیلن دارای خطوط برجسته هستند. این خطوط، مقاومت مخزن را در برابر ضربه افزایش می‌دهند. نحوه طراحی خطوط روی این مخزن‌ها در مدل‌های مختلف متفاوت است. در ادامه با روش ساخت مخزن آب به روش گردشی یا روتیشنال آشنا می‌شویم.

مراحل ساخت مخزن پلی اتیلن

  • تهیه مواد اولیه ساخت: ابتدا پودر متریال پلی اتیلن با رنگ مجاز به خوبی مخلوط می‌شود. سپس آن را از صافی رد می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مخلوط کاملا صاف و یک‌دست شده است. سپس ماده محافظ در برابر اشعه فرابنفش (UV) را به آن اضافه می‌کنند.
  • قالب‌گیری: برای ساخت مخزن آب از قالب‌های دو تکه استفاده می‌شود تا به‌راحتی بتوان مخزن را از قالب جدا کرد.
  • حرارت‌دهی و چرخش: پس از انتقال مواد اولیه به قالب، در قالب بسته شده و با سرعت در تمام جهات چرخانده و حرارت داده می‌شود. در پایان کار، حرارت‌دهی متوقف شده و چرخش تا زمانی که مخزن شکل خود را حفظ کند، ادامه پیدا می‌کند.
  • خارج کردن مخزن: مدت زمانی به سرد شدن قالب اختصاص داده می‌شود. سپس در و بدنه قالب باز شده و مخزن از آن خارج می‌شود.
  • پرداخت نهایی: بخش‌های اضافی قالب در این مرحله اصلاح شده در صورت نیاز بخش‌هایی از دیواره بیرونی آن را رنگ می‌کنند.
  • بررسی کیفیت: کنترل کیفیت آخرین مرحله ساخت مخزن آب است. در این مرحله تست‌هایی انجام می‌شود تا از کیفیت لازم برای مخزن اطمینان حاصل شود.

کاربردهای مخزن آب

استانداردهایی که در ساخت مخزن آب رعایت می‌شود، باعث شده است تا این نوع مخزن برای کاربردهای دیگری نیز مناسب باشد.

آب آشامیدنی

آب برای ما حیاتی است. ما آب را نه تنها برای شستشو، بلکه برای نیاز بدن و حفظ سلامت خود مصرف می‌کنیم. همه افراد نمی‌توانند به آب بطری دسترسی داشته باشند. اگر محل کار یا سکونت شما به منبع آب شهری متصل نباشد، آب جمع‌آوری‌شده در داخل مخازن می‌تواند برای نوشیدن مصرف شود. این آب معمولاً ارزان‌تر، کارآمدتر است و می‌تواند با تولید زباله کمتر نسبت به استفاده از آب بطری، سیاره زمین را نجات دهد. با این حال، اگر قصد دارید از آب مخازنی که از باران، نهرها، دریاچه‌ها یا چاه‌ها جمع آوری کرده‌اید، استفاده کنید، باید مطمئن شوید که برای مصرف آن برایتان بی‌خطر است. آب حاصل از این منابع معمولاً حاوی مواد شیمیایی و میکروب‌های مضر است. شما باید مطمئن شوید که آب تحت عمل تصفیه قرار می‌گیرد. واحد بهداشت عمومی محلی شما ممکن است بتواند آب شما را برای اطمینان از ایمنی آن تایید و آزمایش کند.

آبیاری و مصارف کشاورزی

اگر در یک منطقه دائماً بارانی زندگی می‌کنید، لازم نیست نگران آبیاری باغ خود باشید. اما در ماه‌های خشک، به یک منبع آب در دسترس برای باغ خود نیاز دارید. آیا بهتر نیست که گیاهان خود را با آب بارانی که به طور طبیعی تامین می‌شود، آبیاری کنید؟ آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی با استفاده از آب جمع‌آوری شده در مخزن آب کشاورزی، کارآمدتر، سازگار با محیط زیست و ارزان‌تر از استفاده از آب معمولی است. در ضمن این آب لازم نیست به اندازه آب برای مصارف آشامیدنی به طور کامل تصفیه شود. علاوه بر این، این آب می‌تواند مواد مغذی طبیعی برای خاک را فراهم کند که برای گیاهان بسیار مفید است.

استفاده در آتش‌سوزی و موارد اضطراری

بسیاری از مناطق صنعتی به دلیل وجود مقدار زیادی مواد نفتی و شیمیایی به عنوان مناطق مستعد آتش‌سوزی طبقه‌بندی می‌شوند و آب برای چنین بلایایی باید به‌راحتی در دسترس باشد. در اکثر حوادث، ممکن است به دلیل آسیب آتش سوزی، آب لوله‌کشی در دسترس نباشد، بنابراین برای خاموش کردن آتش از کجا آب تهیه کنیم؟ دولت و مقامات آتش نشانی استفاده از مخازن آتش نشانی مخصوص این بلایا را اجباری کرده‌اند. آب مورد استفاده برای این نیاز، احتیاجی به آزمایش کیفیت ندارد زیرا برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود. آنچه مهم است این است که برای استفاده باید کاملاً در دسترس باشد. اگر قصد دارید مخزن آب داشته باشید، می‌توانید به مقامات آتش نشانی کمک کنید تا با نمایش علامتی در خارج از ملک شما که نشان می‌دهد مقداری آب ذخیره و آماده دارید، به آن دسترسی پیدا کنند.

مصارف خانگی و صنعتی

جدای از مصرف و ایمنی، ما از آب برای فعالیت‌های روزانه خود استفاده می‌کنیم. می‌توانیم از آب جمع‌آوری‌شده در مخازن برای شستن لباس‌ها، سرویس بهداشتی، شستن ماشین‌ها و موارد دیگر استفاده کنیم. استفاده از آب جمع آوری شده به شما کمک می‌کند تا مقدار زیادی در مصرف آب خود صرفه‌جویی کنید.

لیست تولید کنندگان مخزن آب

در ادامه لیستی از برند های مخزن آب و شرکت‌هایی که در زمینه ساخت آن فعالیت می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم.

  • شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان
  • شرکت تهران پلیمر یارا
  • شرکت پلاستونیک
  • شرکت نکاپلاستیک
  • شرکت آریا پلاست
  • شرکت مبنا پلیمر
  • شرکت رادمان پلاست
  • شرکت آذین پلاست
  • شرکت خزر منبع
  • شرکت و فروشگاه دماوند پلیمر

جمع بندی

چه در حال جمع‌آوری آب باران برای نگهداری در یک روز نه چندان بارانی باشید و چه برای مصارف صنعتی به آب نیاز داشته باشید، یک مخزن ذخیره آب مناسب برای رفع نیازهای شما وجود دارد. بهتر است پیش از خرید مخزن آب، ابتدا وضعیت خود را ارزیابی کنید تا بتوانید تعیین کنید چه نوع و اندازه مخزن آب برای شما کاربرد دارد. ما در ساخت مخزن آب تخصص داریم و مخازن را براساس نیاز شما سفارشی می‌کنیم. با ما در دماوند پلیمر تماس بگیرید تا ببینید چگونه می‌توانیم نیازهای شما را برآورده کنیم.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی و مخزن آب 2500 لیتری عمودی و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست