مجله

مخزن آب هوایی چیست؟ + انواع منبع و تانکر آب هوایی

مخزن آب هوایی

ممکن است در مناطق شهری یا صنعتی دیده باشید که برخی از مخازن بر روی ارتفاع قرار دارند. این مخزن‌ها، مخزن‌های آبی هستند که بر روی یک پایه قرار گرفتند و به عنوان منبع آب هوایی شناخته می‌شوند. امروزه که کشور دچار کم آبی شدید است، این مخازن هوایی نقش بسیار مهمی در تامین آب شهرها و شهرک‌ها دارند. معمولا این مخازن از نوع فلزی هستند و در محلات کم جمعیت، کاربرد بیشتری دارند. در این مقاله در دماوند پلیمر قصد داریم تا در خصوص نحوه عملکرد تانکر آب هوایی و انواع این تانکرها صحبت کنیم.

مخزن یا منبع آب هوایی چیست؟

امروزه منبع آب هوایی یکی از منابع پرکاربرد در صنعت برای تأمین آب می‌باشد. معمولا محل قرار گیری این مخازن در ارتفاع‌های مختلف از سطح زمین است. با توجه به فشاری که در مخزن ایجاد می‌شود، آب به سمت منازل اطراف پخش می‌شود. بنابراین یک مخزن هوایی آب هم می‌تواند نیاز بسیاری از افراد را تامین کند.

نحوه انتخاب یک تانکر آب هوایی بر اساس حجم آن است. معمولا این تانکرها در حجم‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به میزان آب مورد نیاز یک منطقه، حجم مناسبی از آن انتخاب می‌شود. مخازن هوایی بر روی یک پایه نصب می‌شود که علاوه بر پایه به وسایل دیگری همچون نردبان، هواکش، لوله، پاگرد و … نیاز دارد. همه این وسایل و تجهیزات در کنار منبع آب هوایی به عملکرد صحیح آن کمک می‌کنند.

عملکرد منابع آب هوایی چگونه است؟

به طور کلی مخزن آب هوایی یک مخزن بسیار بزرگ و مرتفع است. برخی از این منابع بیشتر از ۵۰ متر از زمین فاصله دارند. هرچه که ارتفاع این مخازن از سطح زمین بیشتر باشد، فشار آب هم بیشتر می‌شود. منابع آب شهری حدود ۲۰ تا ۳۰ پاسکال فشار دارند. دلایل اهمیت فشار آب زیاد در این است که هر چه فشار آب منبع هوایی بیشتر باشد، راحت‌تر آب منازل اطراف را تامین می‌کند. پس ارتفاع این منابع هوایی از اهمیت زیادی برخوردار است. اندازه این مخازن می‌تواند بسیار بزرگ یا بسیار کوچک باشد. منابعی که اندازه بزرگی دارند می‌توانند حجم آب مورد نیاز یک شهر را فراهم کنند و منابع کوچک‌تر برای مصارف محلی و کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک مناسب هستند. اگر فشار آب در این مخازن قطع شود، بر‌ج‌های ذخیره وظیفه دارند که فشار آب را حتی برای یک روز کنترل کنند. برج ذخیره کننده آب می‌تواند فشار را به طور میانگین تامین کند و تا حد زیادی افزایش دهد، همین امر موجب صرفه جویی در مصرف آب هم می‌شود.

انواع منبع و تانکرهای آب هوایی

مخازن هوایی در انواع مختلفی وجود دارند. یکی از تقسیم بندی‌های این مخازن بر حسب جنس است. برحسب جنس این مخازن را می‌توان به انواع بتنی، پلی اتیلنی و فلزی تقسیم کرد. در ادامه به ویژگی‌های بیشتر این مخازن می‌پردازیم.

  • منبع آب هوایی از جنس بتن

منابعی که از جنس بتن هستند، معمولا استحکام و مقاومت بسیار بیشتری نسبت به دیگر منابع دارند. این منبع آب هوایی، از نوع سیستم سازه‌ای وارد بازار می‌شود. معمولا شکل این منابع در دو نوع منابعی با پایه استوانه‌ای ثابت و منابعی با پایه قابی شکل است. از مهم‌ترین ویژگی مخزن آب هوایی بتنی، مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی و  استحکام آن در برابر شکل پذیری است. از منابع بتنی برای تامین آب صنایع و کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

منبع آب هوایی از جنس بتن

  • منبع آب هوایی از جنس پلی‌اتیلن

یکی دیگر از تانکر آب هوایی، از جنس پلی‌اتیلن هستند. وزن این تانکرها بسیار کم بوده و می‌توانند طی مدت زمان طولانی آب را درون خود نگه دارند. در اثر نگهداری طولانی آب، به هیچ عنوان طعم و مزه آب تغییر نخواهد کرد. منابع پلی‌اتیلن جزو منابع بهداشتی و پرطرفدار بوده که می‌توان از آن در هر مکانی استفاده کرد. یکی از بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌های منبع پلی‌اتیلنی ضد زنگ بودن آن است. معمولا بهترین انتخاب برای نگهداری آب آشامیدنی منازل، ساختمان‌های تجاری و اداری و … منبع آب هوایی پلی‌اتیلنی است. به همین دلیل است که خرید مخزن پلی اتیلن خیلی بین افراد پرطرفدار است.

منبع آب هوایی از جنس پلی‌اتیلن

  • منبع آب هوایی از جنس فلزی

مخازن استیل و فلزی از دیگر مخازن هوایی پرطرفدار هستند که در انواع روباز و روبسته در بازار وجود دارند. بهتر است که برای رعایت بهداشت بیشتر، از منابع رو بسته استفاده شود. زیرا درون منابع رو باز ممکن است باکتری یا آلودگی‌هایی وارد شود. مخازنی که روباز هستند بیشتر در  صنایع کشاورزی و آتش نشانی استفاده می‌شوند. منابع هوایی فلزی هم همچون منابع بتنی مقاومت بسیار بالایی داشته و در برابر آب‌وهوا و ضربه بسیار مقاوم هستند. یکی از مشکلات عمده منابع هوایی فلزی این است که در صورت نگهداری آب در مدت زمان طولانی، منابع دچار زنگ زدگی می‌شوند و در نتیجه آب آلوده می‌شود.

منبع آب هوایی از جنس فلزی

کاربرد مخازن آب هوایی

همانطور که در بالا به بررسی انواع مخزن آب هوایی از نظر جنس پرداختیم، باید بدانید که این مخازن در اشکال مختلفی هم هستند. از نظر ظاهری این مخازن در انواع استوانه‌ای، مخزن مخروطی، مخزن کروی، مخزن آب مکعبی و … وجود دارند. هر کدام از این مخازن کاربردهای گوناگونی دارند. وظیفه و کاربرد اصلی این مخازن هوایی در تامین آب منطقه و تنظیم فشار کافی است. همانطور که گفتیم هر چه ارتفاع منبع آب هوایی بیشتر باشد، فشار آب هم بیشتر خواهد شد. مخازن هوایی باید فشار آب را تا حدی تنظیم کنند که آب مصرفی تمام مناطق اطراف را تامین کند. به طور کلی کاربرد  مخازن هوایی تامین حجم آب مورد نیاز برای یک شهر یا یک منطقه یا واحدهای کارگاهی و صنعتی خاصی است.

نکاتی که در هنگام نصب مخزن آب هوایی باید رعایت شود

با رعایت نکات زیر عملکرد تانکر آب هوایی بهبود می‌بخشد. پس قبل از استفاده و‌ نصب مخازن، حتما به نکات آن توجه کنید.

  • پمپ مخازن را در مکانی کاملا بسته و سرپوشیده قرار دهید.
  • در انتخاب پایه مخزن‌ها دقت بیشتری داشته باشید، زیرا مخازن بر روی این پایه‌ها قرار گرفته‌اند و رکن اصلی مخزن به شمار می‌روند.
  • پمپ‌ها را در فصول سرد سال در مکانی قرار دهید که دچار یخ‌زدگی نشوند.
  • بازدید و سرویس‌های دوره‌ای مخزن را فراموش نکنید.
  • مکان نصب مخازن باید با حجم و ابعاد مخزن‌ها تطابق داشته باشد.
  • قطر لوله‌هایی که در مخازن به کار برده می‌شود باید کاملا استاندارد باشد.
  • مخازن هوایی را در مکانی نصب کنید که به دور از جریان الکتریسیته باشد، در غیر اینصورت ممکن است حوادث خطرناکی را ایجاد کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در خصوص  تانکر آب هوایی و نحوه عملکرد آن صحبت کردیم. همچنین به بررسی انواع این تانکرها و منابع هم پرداختیم که از نظر جنس در سه نوع فلزی، پلی‌اتیلنی و بتنی قرار دارند. کاربرد اصلی این مخازن برای تامین آب شهری و تنظیم فشار آب است. هر چه این مخازن در ارتفاع بالاتری قرار گیرد، فشار آب هم بیشتر می‌شود و در نتیجه عملکرد این مخازن هم بهتر می‌شود. بهتر است که برای جلوگیری از ایجاد خطر ،مخزن آب هوایی به دور از جریان الکتریسیته قرار گیرد. برای مشاوره و خرید منبع آب از نوع هوایی میتوانید با همکاران ما در فروشگاه دماوند پلیمر ارتباط برقرار کنید.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی، مخزن آب 2500 لیتری عمودی و وان پلی اتیلن و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست