مجله

نکات مهم هنگام نصب ورودی و خروجی چندگانه روی یک مخزن پلی‌ اتیلن

نصب ورودی و خروجی چندگانه روی یک مخزن پلی‌ اتیلن

اساسی‌ترین دغدغه‌ای که مشتریان با آن روبرو هستند این است که آیا می‌توان چندین نوع اتصالات را روی یک مخزن پلی اتیلنی نصب کرد؟ یکی از نکات مهم خرید منبع نگهداری آب، توجه به رعایت اصول صحیح نصب ورودی و خروجی چندگانه روی مخزن پلی‌ اتیلن است. زیرا عدم نصب صحیح این اتصالات باعث می‌شود طول عمر مخازن کاهش پیدا کند. در این مقاله از دماوند پلیمر ضمن بررسی شیوه نصب ورودی و خروجی چندگانه روی تانکر، شما را با انواع مختلف اتصالات روی تانکر‌های آب آشنا می‌کنیم. اگر می‌خواهید مدت زمان بیش‌تری از مخزن پلی اتیلنی خود استفاده کنید بهتر است نکات این مطلب در دماوند پلمیر را به خاطر بسپارید.

اتصالات ورودی و خروجی را در کدام قسمت از بدنه نصب کنیم؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید، این است که آیا امکان نصب چند ورودی و خروجی چندگانه روی تانکر پلاستیکی یا یک مخزن پلی‌ اتیلن وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله بیشتر مخازن پلی‌ اتیلن تولید شده مجهز به چندین محل برای نصب اتصالات هستند. از این رو طراحی استاندارد و مناسبی داشته و در برابر فشار ناشی از ورود و خروج آب مقاوم هستند.

اکثر مخزن‌های پلی اتیلنی دارای 4 قسمت برای نصب کردن اتصالات خروجی با زاویه‌ای 90 درجه و 2 قسمت برای نصب اتصالات خروجی با زاویه‌ای 180 درجه هستند. از این رو هر مخزن مجهز به چندین محل برای نصب اتصالات بوده و به لحاظ تعداد و جهت قرارگیری آن‌ها متفاوت می‌شود.

ورودی و خروجی چندگانه روی یک مخزن پلی‌ اتیلن

اهمیت عدم نصب اتصالات ورودی و خروجی در هر قسمت بدنه

همانطور که میدانید نصب درست مخزن آب از اهمیت بالایی برخوردار است، نصب اتصالات ورودی و خروجی نیز از این قائده مستثنا نیست. در این میان امکان نصب اتصالات در هر جای مخزن فراهم نبوده و عدم انتخاب صحیح محل نصب بر روی تانکر باعث شکستگی و کاهش طول عمر مخزن می‌شود. (در ادامه پیشنهاد میکنیم برای نصب صحیح مخزن آب مقاله راهنمای نصب مخزن آب را مطالعه کنید.)

با توجه به این موارد نصب ورودی و خروجی چندگانه روی مخزن پلی‌ اتیلن بسیار مهم و قابل توجه است. از طرفی محل نصب اتصالات باید ضخامت و استحکام بالایی داشته باشد تا فشار و استرس ناشی از ورود و خروج آب بر دیواره مخزن را تحمل کند. با توجه به این موارد توجه به مساحت قسمت اتصالات و سایز آن‌ها در اولویت بوده و نیازمند نصب چندین ورودی و خروجی چندگانه روی منبع آب است.

به یاد داشته باشید که فشار و استرس ایجاد شده به وسیله اتصالات ورودی در مقایسه با اتصالات خروجی کمتر بوده و بیشترین فشار مکانیکی وارد شده مربوط به دیواره‌های جانبی و انتهایی مخزن است. بنابراین در محل نصب اتصالات مخزن نباید چند اتصال خروجی در کنار یا نزدیکی هم صورت بگیرند. زیرا این کار باعث افزایش احتمال شکستگی و ایجاد ترک می‌شود. برای رفع این مشکل، تعبیه کردن چند محل برای نصب اتصالات لازم و ضروری است و هر محل احتیاج به یک اتصال خروجی نیز دارد.

در واقع شما می‌توانید با مهار وزن لوله‌های متصل به مخزن از طریق پایه یا بست دیواری به افزایش طول عمر مخزن کمک کرده و از آسیب رسیدن به تانکر پلاستیکی در محل نصب اتصالات جلوگیری کنید. از این رو با نصب چندین اتصال به مخزن و انتخاب سایز بزرگ لوله متصل به آن، تمام شرایط لازم برای استفاده از این محصول را فراهم کنید.

در چه مخازنی امکان نصب ورودی و خروجی چندگانه روی مخزن پلی‌ اتیلن وجود دارد؟

رعایت اصول صحیح نصب ورودی و خروجی بر روی مخزن پلی‌ اتیلن ضرورت دارد زیرا از بروز آسیب به مخزن جلوگیری کرده و امکان خروج آب از نقاط مختلف پلی‌ اتیلن با فشار زیاد را فراهم می‌کند. در این میان توجه به شرایط خود مخزن و برخورداری از استحکام کافی بسیار مهم و قابل توجه است.

معمولا مخازن پلی‌ اتیلن دارای چندین محل برای نصب اتصالات در قسمت‌های مختلف بوده و تحمل وزن بالایی دارند. پس نصب خروجی مخزن‌ها به شکل ۴ تایی با زاویه ۹۰ درجه یا ۲ تایی با زاویه ۱۸۰ درجه امکان‌پذیر است. بدین ترتیب با طراحی محل مناسب برای نصب ورودی و خروجی مخزن و در نظر گرفتن شرایط لازم، جریان آب کنترل می‌شود.

به طور کلی توجه به استحکام دیواره مخزن و فشار موجود در آن قسمت برای نصب اتصالات ورودی و خروجی بسیار مهم و قابل توجه است. از طرفی توجه به اندازه ورودی و خروجی، محل نصب اتصالات، سایز اتصالات، مساحت قسمت مشخص شده و… نیز لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

آیا نصب چندین ورودی و خروجی روی مخزن پلی‌ اتیلن امکان‌پذیر است؟

نصب چندین فیتینگ در محل نصب ورودی و خروجی چندگانه روی مخزن آب به عوامل مختلفی مثل مساحت قسمت اتصال، سایز اتصالات و ورودی یا خروجی بودن اتصال بستگی دارد. از این رو هر مخزن با توجه به کاربردی که دارد در تعداد و جهت قرارگیری اتصالات منبع متفاوت است. به عنوان مثال در مخازن پلیمری اتصالات خروجی دارای ۲ تا ۴ محل نصب هستند. این اتصالات در پایین مخزن قرار داشته و فشار و استرس بیشتری را تحمل می‌کنند. با توجه به این نکته می‌توان ۲ فیتینگ را در محل ورودی اتصالات در یک تانکر آب ۱۰۰۰ لیتری نصب کرد اما در محل خروجی امکان نصب چند فیتینگ روی مخزن آب وجود ندارد.

انواع مختلف اتصالات روی تانکر‌های آب

اتصالات اصلی برای انواع مخازن ذخیره آب یکسان است و ربطی به فلزی یا پلاستیکی بودن جنس آن ندارد. از این رو به عنوان اتصالات اصلی مورد نیاز برای همه مخازن می‌توان به لوله‌های ورودی و خروجی آب یا فیتینگ‌های ورودی و خروجی و شناور مخزن اشاره کرد.

  • شناور یا فلوتر

فلوتر یا همان شیر قطع کن امکان اتصال به فیتینگ ورودی را فراهم کرده و به صورت کاملا‌ خودکار به کنترل کردن سطح آب داخل مخزن می‌پردازد.

شناور یا فلوتر

  • فلنج یا فیتینگ

مخازن آب صنعتی یا خانگی نیازمند فیتینگ‌های مناسبی هستند. این فیتینگ‌ها دارای سه نوع پلیمری، فلزی و upvc بوده و کاربرد‌های گوناگونی دارند. فیتینگ‌های پلی‌ اتیلن یا برنجی و upvc برای اتصالات مخازن پلاستیکی یا پلیمری مناسب بوده و فیتینگ‌های برنجی، گالوانیزه و استیل برای اتصالات مخازن فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فلنج یا فیتینگ

  • اتصالات برنجی مخازن

اتصالات برنجی دارای سایز‌های ۲.۱ تا ۴ اینچ بوده و به دو روش ریخته‌گری یا تراش از شمش به تولید می‌رسند. اتصالات برنجی که با روش دوم تولید می‌شوند کیفیت بالاتری داشته و در انواع محیط‌های مرطوب، گرم یا سرد دوام بالایی دارند. همچنین خاصیت ضد زنگ زدگی داشته و امکان جای‌گیری محکم در جداره مخزن و ایجاد آب‌بندی مناسب را فراهم می‌کنند.

اتصالات برنجی مخازن

  • اتصالات پلاستیکی مخازن

این مخازن برای نگهداری آب انتخاب بسیار مناسبی هستند زیرا خاصیت ضد خوردگی داشته و برای نصب چند فیتینگ روی تانکر نگهداری مایعات خورنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین شرایط بهداشتی بسیار خوبی داشته و نیازمند انجام خدمات جوشکاری نیز هستند.

اتصالات پلاستیکی مخازن

نکات مهم نصب چندین ورودی و خروجی مخزن

برای نصب ورودی و خروجی چندگانه روی مخزن آب محل اتصالات را بررسی کرده و مساحت هر قسمت اتصال و سایز مورد نیاز برای نصب را بررسی کنید. همچنین به حجم مخزن و تعداد اتصالات توجه داشته و در هر محل ورودی و خروجی مشخص شده در مخزن، به نصب یک اتصال بپردازید. در نهایت از لوله‌هایی با سایز مناسب استفاده کرده و برای نصب آن‌ها از پایه و بست دیواری کمک بگیرید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم نصب ورودی و خروجی‌های چندگانه روی مخازن پلی اتیلنی امکان‌پذیر است. اما یادتان باشد که محل نصب این ورودی و خروجی‌ها، ویژگی‌های خاصی دارد و باید برای نصب به این نکات دقت کنید. در این مقاله ضمن بررسی نصب ورودی و خروجی چندگانه روی منبع آب، انواع مختلف اتصالات روی تانکر‌های آب را مورد بررسی قرار داده و شما را با نصب چند فیتینگ روی مخزن پلی‌ اتیلن آشنا کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای نصب اتصالات ورودی و خروجی هر مخزن به طراحی آن توجه کنید تا از ایجاد شکستگی یا ترک بر روی آن جلوگیری کرده باشید. چنانچه قصد خرید مخزن آب از پلی اتیلن دارید، توصیه ما خرید از فروشگاه دماوند پلیمر مرجع تخصصی فروش انواع مخزن است.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی، مخزن آب 2500 لیتری عمودی و وان پلی اتیلن و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند.

بازگشت به لیست