مجله

تعمیر مخزن آب

نگهداری و تعمیر مخزن آب

تعمیر منبع آب پلیمری چندین سال است که توسط مردم انجام می شود. این کار را می توانید با ابراز های بسیار ساده و در دسترس انجام دهید و از شر هزینه های اضافی خرید مجدد منبع خلاص شوید. مخزن آب یکی از مهم ترین وسایل هایی است که می توانید به کمک آن انواع مایعات شیمیایی، داروی، صنعتی و حتی آب شرب را در حجم بسیار زیاد ذخیره سازی کنید. این مخازن پلی اتیلنی هرچقدر هم که با کیفیت باشند پس از مدتی در اثر ضربات محکم دچار آسیب یا شکستگی می‌شود که نیاز به تعمیر خواهند داشت. در ادامه مقاله قصد داریم روش های تعمیر مخزن آب و نگهداری از آن را به طور کامل معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مخزن آب پلاستیکی

تعمیر مخزن آب به شما کمک می‌کند تا با پرداخت هزینه کمی، از خرید مخزن جدید معاف شوید. مخزن آب پلیمری از بهترین نوع پلی اتیلن پلاستیکی ساخته می شود. این منابع را می توانید در حجم و ابعاد مختلف تهیه کنید. مخزن پلاستیکی آب از نظر ساختار و شکل دارای انواع مختلفی از جمله مخزن افقی، مخزن عمودی، مخزن زیر پله و … است. در هر یک از این منابع می توانید انواع سیالات و موادی شیمیایی هم وزن با آب را ذخیره و نگهداری کنید. مخازن پلاستیکی در مقایسه با مخزن های فلزی بسیار سبک تر، با کیفیت تر و در عین حال ارزان قیمت تر هستند. با این حال نیاز است تا جایی که می توانید در حفظ و نگهداری آن دقت کنید و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری نمایید.

تعمیر مخزن آب پلاستیکی

 مزایای استفاده از مخزن پلاستیکی

مخزن آب پلاستیکی از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند برای ذخیره مایعات خود منبع نوع پلاستیکی را تهیه کنند. از مهم ترین مزیت های مخزن پلیمری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن مخازن پلاستیکی بسیار کم است؛ در نتیجه خرید و حمل و نقل آن نیز آسان خواهد بود.
  • قیمت مخازن آب از نوع پلیمری در مقایسه با سایر مخازن بسیار ارزانتر است.
  • با استفاده از مخزن پلاستیکی می توانید انواع مایعات مختلف از جمله اسید، آب و… را ذخیره کنید.
  • لایه های مغازه پلاستیکی ضد باکتریال هستند و از خراب شدن مایعات ذخیره شده جلوگیری می کنند.
  • تانکر آب پلاستیکی انعطاف پذیری بالایی دارد و در اشکال و مدل های مختلف طراحی می شود.

 شکستگی مخزن آب پلاستیکی

مخزن آب پلاستیکی با وجود مقاومت بالایی که دارد، پس از گذشت سال ها در اثر ضربات محکم دچار شکستگی و آسیب می‌شوند؛ اما این موضوع نگران کننده نیست چرا که می توانید محل شکستگی را تعمیر کنید و مجدداً از آن استفاده نمایید. تعمیر تانکر پلاستیکی از طریق جوشکاری و چسب کاری نیز امکان پذیر است. در صورتی که علت شکستگی مخزن آب پلاستیکی، فشار زیاد مایعات داخلی باشد امکان تعمیر آن نیز وجود نخواهد داشت. در ادامه چند راهکار مهم برای تعمیر مخزن آب پلاستیکی معرفی خواهیم کرد.

جوش تعمیر مخازن پلاستیکی

برای تعمیر تانکر پلاستیکی روش های مختلفی وجود دارد. روش جوشکاری پلاستیکی یکی از روش های مطمئن و دائمی برای تعمیر مخزن آب است. با استفاده از این روش می توانید انواع پارگی و شکستگی منابع پلاستیکی را برای همیشه تعمیر کنید. این روش چندین سال است که توسط افراد مختلف استفاده می‌شود و نیازی به ابزار پیچیده و گران قیمت نیز ندارد. برای این که پس از تعمیر منبع آب، دو مرتبه دچار نشتی نشوید باید به چند نکته مهم نیز دقت داشته باشید. در ادامه با این نکات آشنا خواهید شد.

علاوه بر این روش، راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای ترمیم مخزن آب پلیمری از آن استفاده کنید. به عنوان مثال چسب پلی اتیلن یکی از روش های نسبتاً موثری است که می تواند در تعمیر و ترمیم مخازن کوچک نیز به شما کمک کند.

یکی دیگر از روش هایی که می توانید مخازن ترک برداشته را با استفاده از آن ترمیم کنید، حرارت دادن محل شکستگی است. این روش عموما استاندارد نیست؛ زیرا پس از مدتی ممکن است مخزن شما دچار نشتی شود.

تعمیر مخزن آب

نحوه جوشکاری مخازن پلی اتیلنی آب

برای جوشکاری مخزن پلی اتیلن آب لازم است چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال قبل از هر کاری ابتدا باید مایعات ذخیره شده در منبع را تخلیه نمایید. یکی دیگر از کارهایی که باید برای تعمیر مخزن آب پلاستیک انجام دهید این است که محل شکستگی یا ترک را به خوبی تمیز کنید و هرگونه گرد و غبار و کثیفی را از بین ببرید. برای پاک کردن کثیفی می توانید از سمباده نیز استفاده کنید.

برای اینکه تاثیر جوشکاری و ترمیم مخزن شما بیشتر باشد توصیه می کنیم این کار را از داخل مخزن انجام دهید؛ اما از آنجایی که قطر دریچه مخازن پلاستیکی معمولاً کوچک هستند می توانید این کار را از بیرون مخزن هم انجام دهید. برای جوش پلیمری مخزن به یک ابزار سر چرخشی نیاز دارید که بتواند دو طرف شکستگی و ناهمواری مخزن را با یکدیگر یکسان کند.

پس از همسان کردن دو لبه مخزن نوبت جوشکاری است. برای این کار باید نوار جوش پلی اتیلن را با استفاده از افزایش دما، در محل شکستگی یا ترک مخزن قرار دهید و سپس با استفاده از حرارت جوش دهید. اگر میزان شکستگی منبع آب زیاد است بهتر است این کار را چندین بار انجام دهید. پس از چسباندن نوار جوش پلی اتیلن روی مرحله شکستگی، با استفاده از کاردک و حرارت نوارها را روی بدنه مخزن فشار دهید تا ترک آن ترمیم شود.

استفاده از چسب پلی اتیلن در تعمیر مخزن پلاستیکی

متاسفانه مخازن پلاستیکی آب با وجود مقاومت بالایی که دارند در برابر حرارت بسیار بالا، برخورد اشیا تیز و برنده و همچنین ضربات ناگهانی ضعیف هستند و دچار نشتی و شکستگی می شوند . یکی از روش های کاربردی برای تعمیر منبع آب، استفاده از چسب پلی اتیلن است. این روش معمولاً در اکثر موارد می تواند موثر باشد. با این وجود محل پارگی تانکر و سایز مخزن شما نقش مهمی در میزان تاثیر گذاری چسب پلی اتیلن خواهد داشت. به عنوان مثال اگر مخزن آب بیش از حد بزرگ باشد و شکستگی آن در محل نامناسب اتفاق افتاده بیفتد، امکان ترمیم آن نیز وجود نخواهد داشت.

بهترین روش تعمیر مخزن پلاستیکی

بهترین روش تعمیر مخزن آب پلاستیکی کدام است؟ همانطور که اشاره کردیم برای تعمیر مخزن پلیمری روش های مختلفی استفاده می شود. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند؛ به عنوان مثال روش چسب پلیمری تنها برای مخازن کوچک و ترک های سطحی کاربردی است. از طرفی روش حرارت دادن بدنه مخزن نیز یکی از روش هایی است که برای تعمیر شکستگی استفاده می شود. همانطور که اشاره کردیم این روش اصلا استاندارد نیست و ممکن است نشتی مخزن دوباره برگردد.

اما واقعا کاربردی ترین روش برای تعمیر تانکر آب کدام است؟ روش جوشکاری که در بالا به طور کامل به معرفی آن پرداختیم، استاندارد ترین و مطمئن ترین روش برای ترمیم شکستگی مخازن پلاستیکی است. در صورتی که این کار را به درستی انجام دهید می توانید از مخزن خود مجدداً استفاده کنید و نگران فشار بالای مایعات و نشتی دوباره آن نباشید.

سخن آخر

تعمیر مخزن آب یا همان بشکه های پلاستیکی یکی از راهکارهای به صرفه برای مصرف کنندگان این محصول است. از این طریق می توانید منابع خود را بدون اینکه نیاز به تعویض داشته باشید ترمیم کنید و مانند روز اول از آن استفاده نمایید. مخزن آب پلیمری یکی از محصولات مهم و کاربردی در صنایع مختلف است که باید از از کیفیت بالایی برخوردار باشد. با حفظ و نگهداری درست از این محصول می توانید چندین سال از آن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های مخازن آب می توانید با ما تماس بگیرید.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی و مخزن آب 2500 لیتری عمودی و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند. در انتها برای استعلام قیمت مخزن آب و بررسی قیمت مخزن پلی اتیلن فقط کافی است با کارشناسان ما در مجموعه دماوند پلیمر صحبت کنید.

 

بازگشت به لیست