مجله

وان پلی‌ اتیلن برای پرورش ماهی

استفاده از وان پلی‌ اتیلن برای پرورش ماهی

وان پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنایع مختلف صنعتی، شیلاتی و خانگی است. این محصول که به آن وان پلاستیکی یا شیلاتی نیز گفته می‌شود، در مزارع پرورش ماهی کاربرد ویژه ای دارد. پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن به عوامل مختلفی مثل اندازه و میزان تراکم آبزیان وابسته است. در این مقاله از دماوند پلیمر قصد داریم شما را با مزایای پرورش ماهی در وان پلاستیکی و کاربرد‌های گسترده این محصول آشنا کنیم.

پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن

وان پلی‌ اتیلن درجه یک ممکن است ۷۰ تا ۴۰۰۰ لیتر ظرفیت داشته باشد. این وان کاربرد‌های صنعتی و شیلاتی دارد و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است‌. از طرفی بسیار سبک و کم حجم بوده و می‌تواند به راحتی نصب و جایگذاری شود. همچنین با استفاده از گردبر‌های نجاری امکان سوراخکاری و نصب انواع اتصالات نیز در آن وجود دارد.

این وان پلی‌ اتیلن که به راحتی جا به جا می‌شود، در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد‌. از این رو استفاده گسترده‌ای در مزارع پرورش ماهی دارد و با توجه به ظرفیت خود می‌تواند تعداد زیادی از ماهی‌ها را نگهداری کند. وان‌های پلی‌ اتیلن به صورت گرد، مربعی یا مستطیلی طراحی می‌شوند و وان‌ مستطیلی در تولید مثل انواع ماهی نقش دارند.

تعداد ماهی‌های قابل پرورش در وان پلی‌ اتیلن

فضای لازم برای پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن و انتخاب ظرفیت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بدانید چه تعداد ماهی را می‌توانید در یک حجم خاص پرورش دهید، در ابتدا باید به نوع ماهی‌ها توجه کنید. شیوه پرورش ماهی قزل‌آلا با ماهی‌های آکواریومی متفاوت است. وان پلاستیکی بیش‌تر برای نگهداری از ماهی‌های قزل‌آلا کاربرد دارد. در هر متر مکعب ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم قزل‌آلا را می‌توانید نگهداری کنید. هر متر مکعب نیز معادل ۱۰۰۰ لیتر است. ساده‌ترین فرمولی که نسبت میزان ماهی به وان را مشخص می‌کند به این صورت است:

وزن توده زنده (کیلوگرم در متر مکعب) = ۲ × طول ماهی (سانتی‌متر)

عدد ۲ ضریب ثابت است و در صورتی که طول ماهی ۱۵ سانتی‌متر باشد، امکان پرورش ۳۰ کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در ۱۰۰۰ لیتر وجود دارد. فرمول دیگری که برای اندازه‌گیری نسبت ماهی به وان استفاده می‌شود، به صورت زیر است:

D= L / 0.32

در این فرمول D میزان تراکم ماهی به کیلوگرم و L طول ماهی به سانتی‌متر است. به یاد داشته باشید که این فرمول‌ها به طور اختصاصی برای قزل‌آلا ارائه شده‌اند و نمی‌توانند برای ماهیان آکواریومی مناسب باشند.

کاربرد وان پلی‌ اتیلن

پرورش ماهی در وان پلاستیکی مزایای بیشماری دارد‌. این وانهای پلی‌ اتیلن از متریال مرغوب و باکیفیتی ساخته شده اند و خاصیت ضد خوردگی دارند‌. همچنین امکان نصب انواع اتصالات شامل فیتینگ برنجی و پلیمری در آنها فراهم است و مجهز به ورودی و خروجی هستند. از این رو می‌توانند استفاده گسترده‌ای در صنایع غذایی، آبکاری، شیلاتی و… داشته باشند.

امکان نگهداری انواع مایعات در وان‌های پلی‌ اتیلن وجود دارد و برای نگهداری موادی که چگالی بالایی دارند، تولید سفارشی یک وان مرغوب، باکیفیت و کاربردی امکان‌پذیر است. درست است که پرورش ماهی در وان پلاستیکی یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این وسیله است اما این محصول در موارد مختلفی به کار می‌رود.

برای مثال می‌تواند در آزمایشگاه‌های تست بتن، صنایع لبنی و تولید پنیر و… به کار رود و امکان شستشوی میوه و سبزیجات به صورت صنعتی و نیمه صنعتی را فراهم کند‌. همچنین می‌تواند برای تولید و پرورش آبزیان زینتی مثل ماهی قرمز، گلد فیش و… استفاده شود.

وان پلی اتیلن در پرورش زالو، میگو یا نگهداری از مواد جامد گرانولی و پودری کاربرد دارد و می‌تواند ماهیان خوراکی را به صورت زنده در فروشگاه‌های عرضه محصولات شیلاتی سالم نگه دارد.

مزایای پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن

به کارگیری سیستم‌های جدید و پیشرفته به تولید و پرورش انواع ماهی کمک زیادی می‌کند. پرورش ماهی در وان پلاستیکی اهمیت بالایی دارد و مزایای استفاده از این محصول شامل موارد زیر است:

۱. پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن باعث حفظ کیفیت نگهداری آبزیان می‌شود و این وسیله در بیش‌تر مواقع می‌تواند به صورت خودکار تمیز شود.

۲. پرورش ماهی در وان شیلاتی باعث افزایش اشتغال زایی می‌شود.

۳. لوله‌های رابط با توجه به اختلاف ارتفاع محل نصب و محل آبگیری، هوادهی وان پلی‌ اتیلن را انجام می‌دهند. آب در جریان از طریق لوله‌های رابط باعث مکش هوا و تزریق آن به داخل مخازن می‌شود. با توجه به این موضوع، هوادهی احتیاجی به نیروی برق یا دستگاه‌های خاص ندارد.

۴. پرورش ماهی در وان پلاستیکی باعث می‌شود تا آبزیان در برابر گزند جانوران محافظت شوند.

۵. با باز کردن لحظه‌ای شیر تحتانی وان، امکان خارج‌سازی فضولات و مواد جامد ته نشین شده وجود دارد.

۶. پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن با رعایت اصول مهندسی آبزیان، امکان تولید متراکم ماهی تا سقف ۱۲۰ کیلوگرم در متر مکعب را فراهم می‌کند.

۷. به دلیل فعالیت ماهیچه‌ای کم ماهی‌های قزل‌آلا در وان، ضریب تبدیل غذای مصرفی کاهش و بازدهی اقتصادی افزایش می‌یابد.

۸. پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن نیازمند زمینی با سطح بسیار کم است. این موضوع به شیوه نگهداری ماهی و ارتفاع ستون آب بستگی دارد.

۹. پرورش ماهی در وان پلاستیکی باعث رفع محدودیت استفاده از زمین‌های کوهستانی و شیبدار می‌شود.

۱۰. به دلیل سطح بهداشت بالای وان پلی‌ اتیلن یا پلاستیکی، شرایط مطلوبی برای پرورش ماهی‌ها و دیگر آبزیان ایجاد می‌شود.

۱۱. امکان نصب انواع اتصالات برنجی، استیل و… با هدف اتصال وان به شبکه لوله کشی وجود دارد و نصب شیر در سطوح مختلف امکان‌پذیر است.

۱۲. وان پلی‌ اتیلن به صورت قابل حمل ساخته می‌شود و شیوه نصب آسانی دارد.

۱۳. وان پلاستیکی در برابر اشعه UV مقاوم است و می‌تواند در سایز‌های سفارشی تولید شود.

۱۴. پرورش ماهی در وان پلی‌ اتیلن بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

تولید وان پلاستیکی برای پرورش ماهی

این وان با به کارگیری فرایند قالبگیری چرخشی تولید می‌شود. پس از تولید پودر از مواد اولیه گرانول شکل، قالب در درون کوره‌ای قرار می‌گیرد که حرارت آن بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد است. سپس فرایند خنک‌سازی انجام شده و وان پلاستیکی از درون قالب جدا می‌شود.

 سخن پایانی

استفاده از وان پلی‌ اتیلن مزایای بیشماری دارد و توجه به نشان ملی استاندارد و پروانه بهداشتی محصول، ضروری است. وان پلاستیکی با داشتن قابلیت تسمه کشی، استحکام بالایی دارد و به راحتی جا به جا می‌شود. همچنین علاوه بر نصب ساده و راحتی که دارد، از قیمت مناسبی برخوردار است. در پایان با توجه به نوع ماهی‌ها، شرایط پرورش و تعداد آن‌ها پیروی از یک دستورالعمل کلی را پیشنهاد نمی‌کنیم و بهتر است با یک متخصص مشورت شود. شما می‌توانید وان پلی اتیلن را در ابعاد و اشکال مختلف از دماوند پلیمر سفارش دهید. برای این کار کافی است با کارشناسان فروشگاه دماوند پلیمر در ارتباط باشید.

همچنین شما می توانید انواع مخازن مانند مخزن زیر پله، مخزن کروی، مخزن آب کتابی و… را در دماوند پلمیر تهیه کنید. علاوه بر انواع مخازن، حجم های مختلف منبع آب نیز در این فروشگاه وجود دارد که شما برای خرید می توانید به آن اقدام کنید. محصولاتی همچون مخزن آب 4000 لیتری، مخزن آب 1500 لیتری، مخزن آب 1000 لیتری عمودی و مخزن آب 2500 لیتری عمودی و… از نمونه محصولات این فروشگاه هستند. در انتها برای استعلام قیمت مخزن آب و بررسی قیمت مخزن پلی اتیلن فقط کافی است با کارشناسان ما در مجموعه دماوند پلیمر صحبت کنید.

بازگشت به لیست